Opt din zece șefi de companii cred că volatilitatea macro va impulsiona vânzările de active - studiu

BUCUREȘTI (MEDIAFAX) - Contextul politic şi de business impredictibil, printre care și Brexit, precum şi schimbările legislative sunt principalele motive care îndeamnă companiile să-și vândă activele neesențiale, în funcție de amprenta lor geografică, conform studiului EY 2017 Global Corporate Divestment.

Studiul a colectat opiniile a peste 900 de directori executivi de la nivel global. Companiile din Europa, Orientul Mijlociu şi Africa (regiunea EMEIA) menționează că factorii externi, precum îngrijorările geopolitice, sunt cei mai importanţi în decizia vânzării activelor neesenţiale, 81% dintre respondenţi indicând instabilitatea politică regională şi 73% plasând Brexitul printre principalele motive

Incertitudinile geopolitice accelerează deciziile de dezinvestiții ale companiilor din zona EMEIA cu un ritm de aproape două ori mai mare comparativ cu cele din America (59% versus 30%), generând vânzări mai rapide, dar preţuri de vânzare mai mici şi satisfacții reduse legate de valoarea adăugată pe termen lung.

Studiul constată diferenţe regionale semnificative privind succesul acţiunilor de dezinvestire la nivel global, datorate diferenţelor de abordare: accent pe viteză versus valoare obţinută. Doar 62% dintre companiile din EMEIA declară că dezinvestițiile derulate au generat valoare pe termen lung, faţă de 88% în regiunea celor două Americi şi 80% în regiunea Asia-Pacific. Pentru 43% dintre companiile din EMEIA importantă este viteza de încheiere a tranzacţiei faţă de valoarea obţinută, comparativ cu cei 18% în cele două Americi şi 29% în regiunea Asia-Pacific.

În regiunea celor două Americi, 57% dintre multinaţionale spun că deciziile de vânzare de active neesenţiale sunt motivate de schimbările tehnologice. În schimb, 84% dintre ele spun că deciziile se datorează noilor schimbări legislative. La nivel global, instabilitatea politică are, de asemenea, un impact major asupra deciziilor de dezinvestiții, cu 56% dintre respondenţi susţinând că sunt mai înclinaţi să vândă active neesenţiale în contextul unui mediu impredictibil.

"La nivel mondial, în multe cazuri, se observă vânzări de active bazate pe decizii de moment și, de cele mai multe ori, cu prețul sacrificării valorii maxime. Impactul vitezei asupra prețului de vânzare este semnificativ și ar trebui să motiveze companiile să ia decizii strategice, măsurate, care să prioritizeze valoarea. În cazul tranzacțiilor din România, nivelul impredictibilității generate de factorii macroeconomici și politici influențează atât calendarul tranzacțiilor, cât și evaluările pentru vânzători. De multe ori, schimbările de legislație generează costuri suplimentare pentru afaceri ce nu pot fi atenuate, mai ales dacă apar chiar în timpul tranzacțiilor", spune Liliana Bușoiu, Director Executiv, Asistenţă în tranzacţii, EY România.

Taxele alimentează îngrijorarea companiilor care sunt interesate de vânzarea de active neesenţiale, în vreme ce peisajul fiscal în schimbare aduce şi oportunităţi, după cum se arată în studiul EY. Aproape jumătate din companiile intervievate consideră că provocările fiscale au crescut şi au complicat dezinvestițiile. Atunci când vine vorba de strategie, 80% dintre companii declară că pregătirea anterioară vânzării, pentru a evita reducerile de preţ generate de riscurile fiscale, a fost eficientă.

Pe de altă parte, factorii de decizie ai companiilor recunosc valoarea instrumentelor de analiză inteligentă a datelor (analytics). Un procent copleşitor de 88% dintre corporaţii susţin că astfel de instrumente avansate le permit să ia decizii mai eficiente legate de vânzarea de active neesenţiale şi să îmbunătăţească procesul de pregătire a vânzărilor. Când vine vorba de folosirea platformelor tehnologice pentru îmbunătăţirea, în sens larg, a modelului operaţional al unei companii, 49% dintre companii caută să investească în tehnologii noi, incluzând aici robotică, inteligenţă artificială (AI), software as a service (SaaS) şi Internet of Things (IoT) pentru a eficientiza vânzările viitoare de active neesenţiale. Astfel de investiţii sunt în mod deosebit importante pentru companiile din domeniul auto, 73% dintre corporaţiile care activează în această zonă intenţionând să investească în tehnologie în astfel de scopuri.

Studiul EY se axează pe modul în care companiile ar trebui să abordeze strategia legată de portofoliul propriu de active, să îmbunătăţească dezinvestițiile şi să-şi securizeze activele de afaceri rămase în contextul fenomenelor disruptive masive de pe piaţă. Rezultatele studiului din 2017 se bazează pe un număr de peste 900 de interviuri cu directori executivi din corporaţii şi 100 de directori de fonduri de investiţii private de la nivel global, realizate în perioada octombrie- decembrie 2016.

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 230.000 de angajaţi în peste 700 de birouri din 150 de ţări şi venituri de aproximativ 29,6 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2016.

Departamentul Economic, economic@mediafax.ro

About Author

Mediafax
Mediafax este prima agenţie de presă independentă din România, care, din 1995, deţine poziţia de lider pe piaţa românească în furnizarea de fluxuri de ştiri şi informaţii în timp real. În 2008, Mediafax a devenit prima agenţie de presă din România care şi-a exportat modelul de business. Pe piaţa din Cehia, Mediafax, o companie media lansată în iunie 2008, funcţionează ca singura agenţie de presă privată care transmite în timp real informaţii din toate domeniile. Serviciile de ştiri şi imagini sunt disponibile prin intermediul site-urilor www.mediafaxbiz.cz, respectiv www.mediafaxfoto.cz. De-a lungul timpului, Mediafax a căpătat statutul de pionier pe piaţa media românească, stabilind standarde de profesionalism în jurnalism şi lansând în premieră produse şi servicii multimedia, care oferă beneficiarilor conexiunea în timp real cu informaţia specializată de care au nevoie, precum şi o viziune de ansamblu asupra evenimentelor zilei.