Studiu: Doar 3% din totalul companiilor românești reprezintă motorul economiei autohtone

Doar 3% din totalul companiilor românești reprezintă motorul economiei autohtone, iar jumătate din ele se află în stare de dificultate, arată cea de-a treia ediție a studiului CITR Group privind evoluția societăților de impact între 2013 și 2015.

Numărul acestor societăți de impact este în scădere, de la 23.384 în 2013 până la 19.564 în 2015, precizează studiul. Deși cele 19.564 de companii de impact reprezintă doar 3% din totalul societăților din România, ele generează 68% din cifra de afaceri cumulată la nivel național și angajează 41% din forța de muncă existentă în România. Numărul angajaților din aceste 19.564 de companii a scăzut între 2013 și 2015, și astfel s-au pierdut aproximativ 19.000 de locuri de muncă. Aproximativ 36% din companiile de impact au profitabilitatea cuprinsă între 0% - 5%, un nivel mult prea mic pentru a susține grade de îndatorare de peste 70%. Cu toate acestea, 39% dintre companiile cu profitabilitatea la acest nivel redus au o îndatorare de 70 – 100%.

Dacă tendinâa de contracție a companiilor de impact se menține, întreaga economie poate fi afectată, prin efect de contagiune. Toate acestea, în contextul în care România nu este capabilă să genereze suficienți antreprenori noi încât să compenseze dezechilibrul din business-ul românesc, spune CITR.

Studiul relevă că, de cel puțin trei ani, asistăm la un paradox al economiei românești: în ciuda celei mari mari rate de creștere din Europa, domeniul insolvenței rămâne foarte activ și tumultuos. Doar în 2016, datoriile totale ale celor 314 companii analizate și intrate în insolvență au fost de 2,4 miliarde de euro, ceea ce echivalează cu aproximativ 1,5% din PIB. La nivel numeric, raportul companii sănătoase versus companii cu probleme (aflate în diferite stadii de dificultate) este aproape egal.

“Pentru perioada 2013 – 2015, studiul indică o concentrare spre vârf a companiilor din economia României. Numărul companiilor de impact a scăzut, însă generează mai mult, sunt mai profitabile și folosesc mai puțini angajați. Cu alte cuvinte, piramida economiei românești este mai înaltă, vârful mai ascuțit, iar la bază pot apărea mișcări seismice capabile să distrugă întregul sistem. Anual, peste 1.000 dintre companiile importante din România își pierd din relevanță, deoarece devin mai mici – activele lor scad sub un milion de euro. În acest ritm, la finele anului viitor vom avea doar 15.000 companii relevante, adică mai puțin de una la mia de locuitori. Această diminuare nu trebuie privită ca un fenomen izolat. Implicațiile colaterale sunt similare efectului de domino și pot afecta întreaga economie”, a explicat Rudolf Vizental, CEO al CIT Resources.

Potrivit studiului CITR Group, companiile de impact au fost împărțite în finanțabile, restructurabile și insolvabile. Numărul celor dintâi a crescut, următoarele au scăzut, iar cele insolvabile aproape s-au înjumătățit.

O analiză a categoriei companiilor finanțabile demonstrează că a fost principala câștigătoare a ultimilor ani. Perioada de dificultate a fost folosită drept oportunitate de creștere și de consolidare, aceste companii continuând să reprezinte locomotiva economiei românești. Însă, conform studiului, companii sănătoase din punct de vedere al indicatorilor la un moment dat pot ajunge ca anul următor să intre în stare de dificultate sau chiar în insolvență. Motivele pot fi multiple: de la decizii manageriale greșite, la modificări structurale neprevăzute ale condițiilor de piață sau ale legislației în vigoare.

Cât despre companiile restructurabile, per ansamblu, ele își îmbunătățesc indicatorii, dar se diminuează ca număr, generează o cifră de afaceri mai mare și cresc productivitatea angajaților. Din punct de vedere al rezultatului net însă, contribuie cu mai puțin la profitul net consolidat al companiilor de impact. Problema lor majoră constă într-un grad de îndatorare ridicat și lichiditate redusă. Firmele restructurabile sunt concentrate în intervalul de îndatorare 70% - 100% – această concentrare este exprimată atât cantitativ (aproximativ trei sferturi din numărul lor), cât și ca valoare a cifrei de afaceri, a activelor totale și a datoriilor.

În aceeași perioadă, numărul companiilor insolvabile s-a redus, însă reducerea nu este calitativă și nu reflectă însănătoșirea lor; indicatorii firmelor în insolvență iminentă se degradează continuu în perioadă analizată. Această categorie este caracterizată de o rată a pierderii nete ridicate în creștere accentuată în 2015 față de anii precedenți (-21% pierdere netă în 2015, față de 13% pierdere netă în 2014 și 12% în 2013), rentabilitate negativă a activelor și o încasare la peste un an de zile a creanțelor în 2015. Toate acestea determină menținerea unor stocuri reduse și o productivitate a angajaților la sub jumătate din productivitatea angajaților celorlate clase de companii.

“Companiile nu se însănătoșesc de la sine, e nevoie de intervenție: de investiții, de strategii de turnaround și de susținere la nivel de comunitate. Pentru a face ca redresarea a aproape jumătate din societățile de impact să fie probabilă, nu doar posibilă, trebuie să le acordăm o șansă antreprenorilor care s-au confruntat ori se confruntă cu dificultăți sau insolvență. Studiile demonstrează că, odată ce au trecut printr-o astfel de experiență, devin mai eficienți și mai atenți la pericole și estimează mai corect riscurile și oportunitățile. Mediul românesc de business nu-și poate permite să-i piardă. O economie sănătoasă are nevoie de antreprenori locali”, a afirmat Alexandru Tănase, Managing Partner CITR.

Studiul despre companiile de impact din România acoperă intervalul 2013 – 2015. Companiile au fost analizate luând în calcul raportările financiare de sfârșit de an. În studiu au fost incluse companii care au active totale de peste un milion de euro și nu se află în insolvență. Analiza include și companii deținute de stat, însă exclude organizații neguvernamentale, bănci, societăți de asigurări, societăți de brokeraj și fonduri de pensii, ale căror situații financiare sunt diferite de celelalte companii.

CITR este o societate de practicieni în insolvență, cu o activitate de peste 16 ani și cu un portofoliu de peste 850 de proiecte, care gestionează, în prezent, o masă credală de peste patru miliarde de euro și un patrimoniu de peste 650 milioane de euro.

Departamentul Economic, economic@mediafax.ro

About Author

Mediafax
Mediafax este prima agenţie de presă independentă din România, care, din 1995, deţine poziţia de lider pe piaţa românească în furnizarea de fluxuri de ştiri şi informaţii în timp real. În 2008, Mediafax a devenit prima agenţie de presă din România care şi-a exportat modelul de business. Pe piaţa din Cehia, Mediafax, o companie media lansată în iunie 2008, funcţionează ca singura agenţie de presă privată care transmite în timp real informaţii din toate domeniile. Serviciile de ştiri şi imagini sunt disponibile prin intermediul site-urilor www.mediafaxbiz.cz, respectiv www.mediafaxfoto.cz. De-a lungul timpului, Mediafax a căpătat statutul de pionier pe piaţa media românească, stabilind standarde de profesionalism în jurnalism şi lansând în premieră produse şi servicii multimedia, care oferă beneficiarilor conexiunea în timp real cu informaţia specializată de care au nevoie, precum şi o viziune de ansamblu asupra evenimentelor zilei.