Ce trebuie să cunoaștem atunci când cumpărăm online din afara Uniunii Europene

Cu toate că anumite magazine online pot avea prețuri mai bune decât în UE sau produse care nu sunt disponibile pe piața europeană, în final costurile pot fi mai mari, a explicat, pentru MEDIAFAX, Laura Pascu, reprezentanta Centrului European al Consumatorilor din România.

“Atunci când cumperi dintr-un stat din afara UE sunt aplicabile alte reguli, de exemplu trebuie să plătești taxe vamale. Valoarea acestora depinde de statul de unde comanzi. Mai mult, când cumperi din afara Uniunii Europene, legislația acesteia privind protecția consumatorilor nu se aplică. De exemplu, nu este sigur dacă îți poți anula comanda. Prin urmare, este foarte important să afli mai multe despre politicile vânzătorului”, a precizat, pentru MEDIAFAX, Laura Pascu, reprezentanta Centrului European al Consumatorilor din România (ECC).

Acesta spune că este important să obții informații despre politica de tratare a reclamațiilor și răspunderea comercianților în privința produselor defecte.

Perioada de timp pentru care un comerciant răspunde pentru un produs (garanție) este diferită de la stat la stat.

De asemenea, trebuie verificat dacă există o garanție și dacă aceasta este aplicabilă pe teritoriul României. În caz contrar, soluția este orientarea spre un comerciant din UE.

Pe de altă parte, la cumpărăturile făcute din afara spațiului comunitar, se plătesc taxe vamale.

Acestea se calculează de obicei ca un procent aplicabil prețului, incluzând taxele de transport și costurile de asigurare. Dacă există o convenție de comerț liber sau ceva similar semnat între UE și statul din care sunt comandate bunurile, taxele vamale pot fi reduse sau eliminate. Pentru a obține asemenea beneficii trebuie să obținut un document separat, de obicei un certificat de origine din statul de unde l-ai achiziționat.

Pe de altă parte, în momentul în care coletul ajunge în România, serviciul poștal sau de curierat va completa o declarație vamală și o declarație TVA și va taxa cumpărătorul.

Dacă apar probleme există organizații de consumatori și alte organizații, agenții și asociații care oferă informații despre drepturile consumatorilor.

ECC Romania nu poate oferi sprijin dacă apare un litigiu cu o companie care are sediul în afara UE, plus Norvegia și Islanda.

Pe site-ul https://econsumer.gov se pot face reclamații împotriva unor comercianți din alte state, astfel încât autoritățile de protecția consumatorilor din fiecare stat să poată interveni și să împiedice alți consumatori să aibă asemenea probleme. De asemenea, acesta oferă informații și sfaturi privind regulile de e-commerce de la autorități din 28 de țări.

Multe organizații din lume sunt membre ale Consumers International - www.consumersinternational.org. Pe acest site se pot găsi informații de bază privind drepturile consumatorilor și poți identifica organizații de consumatori.

“În cazul în care ai fost victima unei fraude, precum și în alte situații, cum ar fi nelivrare în termen, refuz de rambursare după trimiterea produsului înapoi, și ai plătit prin card, poți lua legătura cu banca ta pentru a vedea dacă poți iniția o procedură de refuz la plată pentru a-ți recupera banii. De asemenea, unele sisteme de plată, precum PayPal, oferă consumatorilor anumite garanții la plată pentru situațiile în care apar probleme”, spune reprezentanta ECC.

Mona Scarisoreanu, mona.scarisoreanu@mediafax.ro