Dacia a înregistrat o cifră de afaceri de 4,6 miliarde de euro, în 2016

Dacia a înregistrat o cifră de afaceri în valoare de 4,6 miliarde de euro (20,765 milioane de lei), în 2016, în creștere cu 8,35% față de 2015, când a raportat o cifră de afaceri de 4,2 miliarde de euro, potrivit raportului de gestiune publicat miercuri.

În 2016, rezultatul înainte de impozitare a atins 506 milioane de lei (peste 111 milioane de euro), în creştere faţă de 2015, acesta fiind generat de un rezultat de exploatare pozitiv de 532 milioane de lei (+ 15% vs 2015) şi de un rezultat financiar negativ de 27 milioane de lei (în mare măsură, legat de impactul defavorabil al cursului de schimb).

Creșterea este generată de cerere de pe piață a modelului Duster, care a dus la mărirea producției, susține Liviu Bocșaru, directorul financiar Grup Renault România.

Potrivit raportului de gestiune, în 2016 au fost vândute 190.779 de unități Dacia Duster, în creștere față de 2015, când au fost vândute 170.321 de unități. Vânzările modelului Dacia Sandero au scăzut în 2016, la 53.830, față de anul anterior, când au fost raportate 58.023 de unități. Modelul Dacia Logan a raportat cea mai mare scădere, de peste 33.000 de unități, ajungând, anul trecut, la 36.993 de unități vândute. Modelul Dacia Logan MCV a raportat, de asemenea, o scădere a vânzărilor, ajungând la 38.742 unități. În total, Dacia a vândut 320.344 de unități în 2016, în scădere față de 2015, când a vândut 339.179 de unități.

Bocșaru susține că creşterea cifrei de afaceri în 2016 a fost impulsionată de pieţele de import şi de export. „În ceea ce priveşte exportul, am avut o foarte bună performanţă pe piaţa europeană, dar şi pe pieţele din Africa şi Asia, ceea ce face ca exportul, şi anul acesta, să fie de aproximativ 90% din cifra de afaceri”, a spus directorul executiv.

„Cât priveşte piaţa din România, chiar dacă s-a înregistrat o creştere faţă de 2015, aceasta rămâne în continuare la mai puțin de 40% - 50% faţă de anii dinainte de criza din 2008 şi încă foarte jos versus potenţialul său, având în vedere rata de motorizare a clienţilor din România. În plus, piaţa locală a vehiculelor noi este astăzi mult afectată de vehiculele de ocazie importate, care nu sunt deloc fiscalizate”, a precizat Bocșaru.

Anul trecut au fost investiţi aproape 200 de milioane de euro la nivelul Grupului Renault România, din care 175 de milioane de euro, la Dacia, în proiecte industriale (modernizarea liniilor de fabricaţie, condiţii de muncă, creştere capacitară de producţie) și în lansarea de la sfârşitul anului 2016 a noilor Logan, Logan MCV şi Sandero, menționează directorul financiar.

Din 2000 până în prezent, investiţiile realizate de către Grupul Renault România se ridică la 2,5 miliarde de euro, fiind vorba de investiţii în noile produse (vehicule, motoare, cutii de viteze, componente mecanică) şi de investiţii în creşterea competitivităţii proceselor de producţie (condiţii sociale, creşteri de capacitate, procese de automatizare, calitate şi reducere de costuri). Ponderea cea mai mare a fost alocată platformei industriale de la Mioveni.

În 2016, profitul rezultat din exploatare era în creștere cu 14,9%, de la 463 milioane de lei în decembrie 2015, la 532 de milioane de lei în decembrie 2016.

Venitul financiar a înregistrat o diminuare față de anul precedent de 32 de milioane de lei, în anul 2016 înregistrându-se o pierdere financiară de 27 de milioane de lei, comparativ cu un profit înregistrat în 2015 de 33 de milioane de lei. Impozitul pe profit a înregistrat o creștere de 2,08% în anul 2016 comparativ cu anul 2015, creștere influențată în principal de evoluția favorabilă a rezultatului brut.

Contribuția vânzărilor de autovehicule și de componente pentru fabricația de vehicule la realizarea cifrei de afaceri a fost de 19.265 milioane de lei (reprezentând 92,78% din totalul cifrei de afaceri), în creștere cu 8,15% față de anul 2015. În creștere cu 8,57% față de 2015, vânzările la export a vehiculelor și a componentelor pentru fabricația de autovehicule rămân la un nivel ridicat din totalul acestora (93,03%).

Vânzările de piese schimb au înregistrat o creștere în 2016 cu 15,58%, în special datorită vânzărilor la export (+63,59%), însă continuă să reprezinte o pondere mică în totalul vânzărilor (3,14% în 2016).

În 2016, Grupului Renault România a ajuns la o cifră de afaceri de 5,1 miliarde de euro.

Anca Olteanu, anca.olteanu@mediafax.ro