Numărul abonamentelor la serviciile de telefonie mobilă a crescut în prima jumătate a anului 2017

Numărul de abonamente la serviciile de telefonie mobilă și-a menținut tendința de creștere în prima jumătate a anului 2017, în detrimentul cartelelor preplătite active, potrivit unui comunicat emis marți de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).

Tendința de creștere s-a observat încă din 2016 și poate fi explicată prin diversificarea pachetelor și a facilităților oferite de furnizori la încheierea unui contract pentru abonament, care de multe ori includ echipamente de nouă generație, la prețuri preferențiale. Utilizatorii de telefonie mobilă din România au vorbit în medie în fiecare lună a perioadei analizate 4 ore și 14 minute.

La jumătatea anului 2017, în România se întregistrau 22,2 milioane de cartele active de servicii de telefonie mobilă (în scădere cu 1,5% față de aceeași perioadă a anului 2016), dintre care 11,8 milioane (+7%) erau utilizatori pe bază de abonament și 10,4 milioane (-10%) utilizatori pe bază de cartele preplătite active.

La fel ca și anul trecut, creșterea numărului total de abonamente este rezultatul utilizării în număr din ce în ce mai mare a acestui serviciu și de către utilizatorii persoane fizice, ajungând-se astfel la 9 milioane de cartele SIM pe bază de abonament utilizate de persoanele fizice.

Ușoara scădere a numărului total de cartele SIM active s-a reflectat și în evoluția traficului total de voce (exclusiv roaming internațional) efectuat de aceștia pe parcursul primului semestru din 2017, acesta înregistrând o scădere de 4% față de aceeaşi perioadă a anului 2016, până la 34,3 miliarde de minute.

În funcție de categoriile de trafic, doar traficul către alte rețele mobile a înregistrat o creștere, de aproape 12%, până la 11 miliarde de minute, celelalte categorii de trafic înregistrând scăderi în prima jumătate a acestui an: traficul în rețelele proprii de telefonie mobilă cu 11%, până la 20 miliarde de minute, traficul către reţele din afara României cu 6%, până la 1,9 miliarde minute, iar traficul către rețelele fixe cu 1%, până la 1,1 miliarde de minute.

Pe parcursul primului semestru al anului 2017 s-a accentuat scăderea numărului total de mesaje SMS, de 16% comparativ cu primul semestru din 2016, ajungând la 8 miliarde de mesaje, cel mai probabil ca urmare a utilizării tot mai intense a aplicațiilor de tipul mesagerie instant. În medie, un utilizator activ a vorbit într-o lună 4 ore și 14 minute și a transmis 59 de mesaje SMS.

Utilizarea serviciilor de roaming internațional s-a intensificat semnificativ în prima parte a anului 2017, în principal ca urmare a aplicării prevederilor regulamentului de roaming internațional. Astfel, traficul de apeluri efectuate aproape s-a dublat, de la 222 milioane minute în primul semestru din 2016 până la 430 de milioane de minute în primul semestru din 2017 (+94%), traficul de apeluri primite a crescut cu 81%, până la 839 de milioane de minute, numărul de mesaje SMS a înregistrat o creştere de 31%, până la 87 de milioane de mesaje, cea mai importantă creştere fiind înregistrată de consumul de servicii de date în roaming, de 191%, până la 1,1 PB.

Gradul de utilizare a telefoniei fixe a continuat să scadă pe parcursul primului semestru al anului 2017, înregistrându-se scăderi atât la nivelul numărului de linii de acces (5%, până la 4,1 milioane), cât și la nivelul traficului de voce. La data de 30 iunie 2017, rata de penetrare a telefoniei fixe la 100 de gospodării se situa la valoarea de 43%.

Traficul total de voce realizat prin intermediul rețelelor fixe s-a diminuat până la aproape 1,5 miliarde de minute în prima jumătate a anului 2017, în scădere anuală cu aproximativ 15%. Toate categoriile de trafic de voce au înregistrat scăderi: traficul către rețele publice fixe a scăzut cu 18% până la 0,9 miliarde de minute, traficul către rețele publice mobile s-a diminuat cu 5% până la valoarea de 0,4 miliarde de minute, iar traficul către rețele din afara României s-a redus cu 21%, până la 0,1 miliarde de minute.

Media lunară a traficului de la o linie fixă a continuat să scadă, ajungând la 1 oră, mai puțin cu 7 minute față de valoarea medie din primul semestru al anului 2016, iar un apel a avut o durată medie de 3 minute și 2 secunde. Raportul de date statistice privind piața de comunicații electronice din România pentru prima jumătate a anului 2017 este realizat de ANCOM pe baza datelor statistice raportate semestrial de furnizorii care au obligaţia de a transmite către ANCOM valorile indicatorilor corespunzători categoriilor de servicii.

Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) reglementează o piață de peste 4 miliarde de euro.