Studiu: Procentul utilizatorilor care folosesc programe de tip adblock s-a dublat în ultimul an

Media utilizatorilor de programe de tip adblock, care fac invizibile majoritatea formatelor publicitare online, a crescut procentual cu peste 100%, de la 13,9% la 29,26% în ultimul an, conform studiului AdBlocking în România, realizat de TailWind în parteneriat cu Oriel, cu sprijinul IAB și BRAT.

Potrivit studiului, procentul celor care nu au instalat, însă au aflat de existența programelor de blocare a publicitații online a crecut cu 8% fața de anul trecut, de la 43,3% la 51,3%.

„În topul activităților online afectate de publicitatea agresivă au rămas, ca și anul trecut, citirea știrilor și vizionarea de filme online, utilizatorii de internet semnalând astfel domeniile cu cele mai mari probleme când vine vorba de afișarea publicitații”, se arată în studiu.

„Reclamele iritante, precum și agresivitatea acestora (prin auto-play al conținutului audio, ori prin acoperirea informațiilor de pe site), au fost motivele care i-au determinat pe 1 din 4 utilizatori de internet din România care au instalat un program de blocare a publicitații online să recurgă la utilizarea unui ad blocker”, precizează sursa citată.

Activitățile online afectate de publicitatea online sunt citirea știrilor (55,9%), vizionarea de filme online (30,6%) și ascultarea muzicii (27,8%).

Potrivit studiului, programele de tip adblock pe mobil au fost folosite în procente mult mai mici: 1,36% pe telefon și 2,11% pe tabletă. „Acest fapt duce media la 11,86%, un procent care încă situează România sub cifrele înregistrate în piețele dezvoltate”, se arată în datele transmise.

În SUA, procentul desktop este apropiat de cel înregistrat în România, 28,5% în varianta desktop, dar a atins deja 11% și pe dispozitivele mobile.

„Din 3.832 de respondenți chestionați pentru acest studiu, 92,9% din utilizatori au susținut că vor continua să folosească un ad-blocker în viitor”, spune Aidan Joyce, director executiv al Oriel, companie specializată în soluții de evitare a adblockingului și partener tehnologic al studiului.

Utilizatorul standard de programe de tip ad block din România este de sex masculin (67,7%), are vârsta cuprinsă între 18 și 44 de ani (65,9%), este angajat cu studii superioare, ori manager sau întreprizător particular (53,7%), și a absolvit studii universitare sau post-universitare (61,1%). Mai mult, 34% din cei care au instalat un program de tip ad block au terminat o școala profesională, liceul, ori o școală post-liceală sau studii universitare de scurtă durată.

La studiu au participat 85 dintre cele mai cunoscute site-uri din România, membre ale Biroului Român de Audit Transmedia (BRAT) și Interactive Advertising Bureau (IAB), iar metodologia aplicată a combinat măsurarea cantitativă efectivă cu chestionare care au luat feedbackul utilizatorilor.

Anca Olteanu, anca.olteanu@mediafax.ro