ad-test-0
ad-test-2

Piata imobiliara de la "capace" la comisioane corecte - interviu cu managerul agentiei "Casa Ta"

“Trebuia sa incepem o afacere cu bani putini si munca multa. Probabil, cu bani multi si munca putina, poti sa incepi orice”, afirma hotarit Dan Mihoci, managerul agentiei imobiliare “Casa Ta”.  Si-a inceput afacera  in domeniul imobiliarelor in 2001 -2002 cu banii ramasi de la nunta. Inainte sa –si toceasca pantofii in cautarea clientului perfect, vinzator sau cumparator, Dan Mihoci dadea ordine soldatilor din Comandamentul Corpului de armata Copou. Nevoia insa te invata. “Ne-am schimbat radical conceptia despre viata cind s-a nascut fiul nostru, Andrei. Ne-am dat seama ca din salariul meu de ofiter si cel al sotiei mele de profesoara, nu vom reusi sa ii oferim fiului nostru tot ceea ce avea nevoie”. Asa a aprut “Casa Ta” care ar fi trebuit sa se cheme “Casa Andi”. L-au ajutat disciplina si organizarea invatate in armata, partea specifica afacerilor a invatat-o in timp. “Cind ne-am luat propriul nostru apartament, am vazut ce faceau agentii imobiliari si am zis ca noi putem face mai bine”, sustine Dan. De atunci au trecut aproximativ zece ani.

 
Dan Mihoci a vorbit pentru Business Age despre piata imobiliara din Iasi de la "capace" la comisioane corecte.

 
“Orice padure are uscaturi”

 
Business Age: Cum ati reusit sa va construiti afacerea pornind de la 1.700 de dolari, o masa si doua scaune?
Dan Mihoci: Am pornit de la ideea ca nu ne permiteam sa investim foarte mult. Familiile din care provenim noi sunt niste familii normale, decente, dara fara niste posibilitati ca cele din ziua de azi care iti spun: “Odrasla tatii, ia de aici 50.000 de euro! Daca ii pierzi, iti mai dau o suta s.a.m.d!”. A trebuit, in primul rind, sa ne restringem ca obiect de activitate. Nu foarte multe afaceri se  pot porni cu bani putini. Aici am pornit de foarte de jos, de unde ne-am putut permite. La valoarea de bani pe care am investit-o se adauga foarte multi papuci rupti pentru ca a insemnat multa, foarte multa munca, sapte zile din sapte, uneori. Am beneficiat de niste colaboratori loiali si corecti. Mare parte dintre ei sunt de cind a inceput firma. Impreuna am reusit sa reinvestim aproape de fiecare data tot ce am cistigat in aceasta afacere. Am ajuns aproape de unde ne dorim. Ne dorim sa ajungem sa dezvoltam si proiecte proprii de genul celui pe care abia acum incepem sa il facem.


B.A.: Adica?
D.M.:  Sa construim si sa vindem la niste preturi accesebile, cu adaosuri de bun simt, corecte si nu nesmtite.

 

B.A.: Oricum se speculeaza mult cu privire la preturile practicate de agentiile imobiliare…
D.M.: Exista o vorba care nu e tocmai frumoasa. Se spune ca despre imobiliare, fotbal si femei, toti cunoastem, toti stim, toti ne putem da cu parerea. Nu e greu sa iti dai o parere. Ideea e sa ai si niste argumente cind sustii ceva. Eu sunt de acord ca o parte din agentii imobiliari nu au toate clasele, nu sunt dintre cei mai bine educati sau poate fac prostii. Dar exista vreo meserie in care nu sunt si uscaturi? Sa nu uitam ca in acelasi domeniu majoriateta clientilor care apeleaza la o agentie imobiliara au un singur gind, respectiv cum sa evite acea agentie imobiliara. Sa beneficieze daca se poate de serviciile agentiei, dar la sfirsit – daca se poate – sa fuga pe usa din spate. Este poate chiar o lupta agent – client, care pe care sa pacaleasca. De aceea am ajuns noi ca agentie sa nu mai lucram cu lucrurile astea si sa mergem pe varianta de reprezentare exclusiva.

B.A.: Ce presupune reprezentarea exclusiva?
D.M.: Din punctul meu de vedere, reprezentarea exclusiva este varianta optima in care eu pot sa arat tot ceea ce eu am mai bun, tot ceea ce eu am invatat in domeniul imobiliar pentru ca sunt solidar in raspundere si cistig cu cel pe care il reprezint. Nu am de ce sa ma ascund, nu am de ce sa dau anunt la ziar: apartament cu doua camere, central, dar nu va zic pe unde ca sa nu va duceti singuri! Este varianta in care chiar poti sa discuti cu toti potentialii clienti. Sunt oameni care nu ar putea sti ca sunt interesati de un anumit imobil pentru ca in ziar, oriunde citesti nu iti este indicat locul in care este repsectivul imobil. In varianta exclusiva eu fac fotografii si din balon- daca se poate- ca sa vezi si incadrarea in zona.

 
Criza a facut dreptate

 
B.A.: Cum arata piata imobiliarelor din Iasi in prezent?
D.M.: Traim in Romania, suntem in Europa si suntem pe glob unde cuvintul cel mai des intilnit dupa mama si tata este criza. E altceva decit ce era acum doi –cinci ani. Cred ca lucrurile sunt putin si fortate. Din punctul meu de vedere, in imobiliare se revine la o normalitate si nu suntem in criza imobiliara. E o criza economica, pe ici, pe colo o criza financiara. O dificultate in meseria noastra o reprezinta principalul element de plata – creditele bancare. Intre timp au mai inceput sa isi revina.

 
B.A.: Dar raman scumpe in continuare …
D.M.: Da, ramin scumpe chiar daca au mai scazut ca si cost, ele sunt foarte scumpe comparativ cu alte tari. Revenind, vorbim de o revenire sau de o intrare in normalitate. Depinde din ce unghi o privesti. Noi am functionat si in perioada de “boom imobiliar” si functionam si in aceasta perioada de criza cum a fost numita.

 
B.A.: Pentru perioada urmatoare va asteptati la o crestere a preturilor sau vor ramine la acelasi nivel?
D.M.: Cred ca ne indreptam in continuare catre o normalitate si o oarecare stabilitate. Se va reglementa piata cu mici urcusuri si coborisuri. Sa dau un exemplu: un apartament cu doua camera pe bulevardul Independentei, in 2007, era intre 90.000 – 100.000 de euro. Acum e intre 50.000- 60.000. Vorbim de o scadere a preturilor cu 35 – 45% fata de pretul de atunci. Nu cred ca se va mai ajunge unde a fost, cel putin eu nu cred ca voi mai prinde daca se va ajunge cindva. Nici nu cred ca vor mai scadea foarte mult, vot fi mici fluctuatii in functie de elementele care influenteaza economia, piata…

 
B.A.: Putem vorbi de o disparitie a unor agentii imobiliare de pe piata?
D.M.: Si aici sa stii ca este o reglementare corecta. Inainte de acest moment, intilneai foarte multe agentii, foarte multi agenti. Nici nu trebuia sa ajungi la o agentie pentru ca gaseai citiva binevoitori in fata agentiei. Vindea care si cum vroia, doar sa traga un tun. Aceasta perioada a facut in asa fel incit sa ramina cine poate intr-adevar  sa pestreze un serviciu corect.

B.A.: S-a facut curatenie.
D.M.: Trebuie sa platesti un ban, un pret pentru un serviciu. Inainte se plateau asa numitele comisioane, asa numitele capace.

 
B.A.: Voi cum ati rezistat in perioada asta? Ati facut ajustari?
D.M.: In primul rind, ne-am schimbat foarte mult directia de lucru. Am incercat sa nu lucram doar volum, am schimbat directia serviciilor noastre catre aceasta varianta de exclusiv management. Am incercat sa nu mai cheltuim inutil. Inainte era o galeata mare de tranzactii, dar iti permiteai pentru ca din acea galeata pierdeai, dar si cistigai. Pentru a evita varianta de caderea, am taiat din costurile inutile. Cred ca o sa mergem in continuare pe varianta de exclusiv management.Dar un astfel de servciu poate fi prestat de un agent care, pe linga pregatirea profesionala, mai are si cei sapte ani de acasa.

 
Un nou proiect imobiliar la Iasi

  Agentia “Casa Ta” va dezvolta in urmatoarea perioada un proiect imobiliar ce cuprinde 17 case, individuale sau locuinte colective. Locuintele vor fi construite la trei kilomteri de Iasi, din capatul Pacurariului, pe soseaua Rediu, exact in capatul lacului. Potrivit managerului Dan Mihoci, o casa de 130 metri patrati construita pe o parcela de 550 m.p., cu toate  utilitatile are acum un pret promotional de 70.000 de euro. Dupa perioada de promotie, pretul va urca pina la 80.000 de euro. Casele colective, respectiv insiruite, cu o suprafata de 110 m.p. construiti, parter si etaj, vor ajunge la un pret de 55.000 de euro.

About Author

Business Age
Business Age este centrul de resurse pentru sectorul business care oferă cititorilor informaţii din domenii precum marketing, mărci comunitare, PR şi publicitate, juridic, educaţie financiară, economie, antreprenoriat, afaceri online şi achiziţii publice.
ad-test-3