ad-test-0
ad-test-2

Radu Timis – fondatorul Cris-Tim: Cea mai importanta lectie pe care am invatat-o este aceea a construirii de branduri care isi tin promisiunea calitatii si pe cea a sinceritatii fata de consumator

Care este rețeta supraviețuirii într-un mediu de afaceri cum este cel românesc (instabil, cu multe schimbări legislative).

Anul acesta sarbatorim 25 de ani. Pentru Romania acestor timpuri e ca si cum am ar fi trecut peste noi 50 de ani pentru ca am cunoscut  tot atatea provocari cat au cunoscut  marile businesuri din Europa in 50 de ani. Au fost schimbari majore, bruste intr-o tara care a avut o istorie si o evolutie total diferita fata de tarile capitaliste. O evolutie care, o data cu schimbarile  geopolitice din Europa de Est , a aratat falia reala intre Romania si Europa de Vest. Romania a trecut prin schimarea sistemul politic si odata cu acesta schimare la redefinirea contitutiei, legilor organice, a sistemelor admistrative, fiscale, sociale. Pentru noi a fost un soc iar sub imperiu acestor schimbari rapide si majore  a trebuit sa facem mai mult decat sa supravetuim, a trebuit construim si sa dezvoltam. Cea mai importanta lectie pe care am invatat-o este aceea a construirii de branduri care isi tin promisiunea calitatii si pe cea a sinceritatii fata de consumator. Fara branduri cu notorietate si un grad mare de incredere cucerit in piata suntem simple companii furnizor pentru marci proprii ale supermarketurilor, care oricand putem sa devenim victimele preturilor de achizitie mai mici gasite in vecini (care au agricultura puternic subventionata) sau peste continente.

 Activați într-un domeniu competitiv și cu mare potențial. Ce ar fi trebuit să se întâmple astfel încât antreprenorii români să fie stimulați să-și dezvolte afacerile?

Guvernul, parlamentul si  celelate institutii care participa la bunul mers al lucrurilor in Romania trebuie sa constientize ca un investitor roman sau o companiei romaneasca care a devenit  strategica pe plan local, regional sau national merita acelasi tratament ca si o companie straina care vine sa investeasca in Romania. Pentru investii similare, numar de angajati, impact economic si social etc. sa primeasca acelasi stimulente ca si investitorii straini.  Impozitare pe munca ar trebuie redefinita astfel incat a incurajeze consumul si dezvoltarea mai rapida a pietelor si a companiilor . O alta dorinta importanta  a mediului de business este sa avem un mediu economic  predictibil cu o legislatie stabila.

La începutul anului estimați o creștere a cifrei de afaceri de 10%? Mai este o țintă de atins?

Grupul de companii Cris-Tim cunoaste o evolutie frumoasa a business-urilor si putem confirma ca suntem in parametri si speram sa depasim estimarile pana la sfarsitul anului.

Care este marja de profitabilitate pentru un business ca al dumneavoastră?

Lucram diferentiat  in functie de gamele de produse  si volume trimise in piata  . La nivel general practicam o marja de foarte mult bun simt, o marja ce ne ajuta sa investim in continuare in tehnologie si calitate. Profiturile majore s-au dus pana acum la supermaketuri. Daca va uitati pe cifre o sa vedeti ca lanturile au ritm de dezvoltare si profitabilitate mult mai mare decat orice producator roman. Si nu intotdeauna datorita infuziei de capital, ci datorita companiilor care livreaza produse clientilor prin intermediul lor si lasa o marja de cc 40% la supermarketuri.

Sectorul laptelui trece printr-o perioadă dificilă. Cum resimțiți efectele eliminării cotei de lapte, dar și compețiția cu giganții din domeniu?

Brandul nostru de lactate Mugura este produs de EcoFerm, compania membra a grupului Cris-Tim fiind un model integrat de agro-afacere. Cu alte cuvinte, ferma vegetala sustine ferma de vaci, iar laptele este procesat intr-o fabrica moderna, dupa retete delicioase si sanatoase intr-o varietate savuroasa de produse: sana, iaurturi, chefir, lapte batut, smantana.

Detinand acest sistem integrat in domeniul lactatelor , singurul la acesta marime din Romania, Cris-Tim nu este afectat de noul context de piata.

Competitia creaza mereu plus valoare in piata. Bradul Mugura cunoaste o expansiune rapida in piata datorita calitatii produselor si speram sa fim in curand printre brandurile de top din piata de lactate din Romania.

Ce efecte a avut Integrarea în UE asupra producătorilor români din industria alimentară și in mod particular asupra industriei cărnii și a laptelui?

Aderarea la Uniunea European a venit cu avantajul ca puteam sa va avem acces si la alte piete insa ne-a prins nepregatiti  la nivel de know-how, mentaliate si tehnologie iar companiile multinationale, unele cu istoric de sute de ani si cu prezenta la nivel mondial, au cucerit rapid cote de piata. Alte elemente favorizante au fost conditiile bune obtinute prin negogiere la nivelul guvernului datorita investiilor majore in Romania facute de acestea . De asemenea, au avut de castigat pentru ca au avut parteneriate strategice cu lanturile de supermarketuri  care au venit in Romania. Incepand insa cu prima parte a anilor 2000 industria alimentara romaneasca a venit in forta, iar in prezent se bate umar la umar cu multinationalele.

Cum estimați că vor evolua lucrurile pe aceste două piețe?

Cele doua piete vor cunoste o segmentare puternica, un nivel crescut de concurentialitate ce se va traduce in  crestere investitiilor de catre producatori si intr-un castig net calitativ pentru consumatori. Acest lucru va fi posibil prin pastrarea “Legii supermarketurilor” . Vor supravetui si magazinele mici care se vor orienta spre producatori cu un foarte bun raport calitate-pret. Calitatea materiei  prime si implicit a produselor finitite  vor dicta preferenta in achizitii la raft.

Ce investiții aveți programate pentru 2016 și în ce investiți? Aveți în vedere achiziții?

Vom continua in sistem ponderat avand in vedere ca in ultimii ani am avut investii majore. In acest moment una dintre cele mai moderne fabrici din Europa apartine Cris-Tim, singurul producator de mezeluri din Romania care utilizeaza Tehnologia prin Inalta Presiune (HPP), o inovatie in domeniul sigurantei alimentului care permite cresterea natural a termenului de garantie.  In acest moment consideram ca am construit déjà in zonele de interes  iar in viitor vom consolida business-urile din grup  si vom  incerca sa castigam in fiecare piata o cota cat mai importanta.

Câți angajați aveți? Intenționați să creșteți numărul angajaților?

Suntem o echipa de 2200 de angajati care muncesc  zi de zi pentru  oferi  produse de foarte buna calitate pentru milioane de client fideli. Dinamica business-urilor  din grupul Cris-Tim va dicta in viitor cresterea echipei.

Ce cotă de piață are Cris-Tim și ce țintă aveți privind creșterea acesteia?

Suntem in topul preferintelor romanilor cu cele mai puternice branduri din industrie: Cris-Tim, Salam Sasesc, Matache Macelaru si mai nou Gama Gostat. Dorim sa crestem in continuare prezenta si cota in piata si sa oferim solutia completa pentru mese delicioase: preparate din carne, mezeluri, lactate si ,prin gama Bunatati de Cristim, produse ready meal ce au la baza cele appreciate retete  gatite  de catre romani si nu numai.

Cum a evoluat exportul? Care sunt țările în care exportați și ce exportați mai mult?

In present exportam in cc 15 tari iar gamele de produse exportate sunt diferite in functie de specificul fiecarei tari. Astfel produsele noastre sunt apreciate si se afla pe mesele cosnumatorilor din:

Anglia, Italia,  Belgia, Irlanda,  Cehia, Moldova,  Cipru,  Portugalia, Danemarca, Spania, Franta, Suedia,  Germania, Ungaria, Grecia.

About Author

Autor
ad-test-3