Comertul online - principalele reglementari si capcane

Prețul, caracteristicile produsului, perioada de valabilitate a ofertei, dar și adresa și datele de contact ale magazinului online sunt câteva din informațiile care trebuiesc verificate înainte de a face plata cu cardul.

Haine și încălțăminte din Marea Britanie, parfumuri din Polonia, electronice din Germania, bilete de avion și vacanțe din Grecia, totul poate fi cumpărat stând în fotoliul de acasă. Oferta este generoasă, dar există și capcane.

Laura Pascu, reprezentanta Centrului European al Consumatorilor din România (ECC) a explicat că toți cei doresc să cumpere online din UE, trebuie să fie atenți la anumite lucruri.

Astfel, reglementările prevăd anumite elemente obligatorii pe care profesioniștii care vând produse sau servicii online trebuie să le ofere, înainte de a se încheia un contract online: principalele caracteristici ale produselor sau serviciilor, prețul acestora, perioada de valabilitate a ofertei sau a prețurilor, costul de utilizare a mijloacelor de comunicație la distanță, modalitățile de plată, livrare, executare, procedura profesionistului (a magazinului online) de soluționare a reclamațiilor, termenul de retragere și formularul tipizat de retragere, existența unei garanții legale, durata contractului.

De obicei, informațiile acestea pot fi găsite în mai multe locuri pe site-ul profesionistului. Caracteristicile, prețul, perioada de valabilitate și durata contractului (pentru servicii) se regăsesc pe pagina de prezentare a respectivului produs sau serviciu.

Reprezentanta ECC, avertizează că trebuie verificate informațiile despre firma care vinde online.

“În primul rând, orice profesionist care vinde online este obligat să-și indice pe site identitatea, adică denumirea comercială, adresa poştală la care este stabilit, precum şi, în cazul în care există, numărul de telefon, numărul de fax şi adresa de poştă electronică ale acestuia, numărul de înmatriculare și codul de înregistrare fiscală. De regulă, aceste informații se pot găsi în secțiunea „Contact”. Informațiile mai pot fi găsite și în secțiunile „Mențiuni legale”, „Termeni și condiții”sau „Protecția datelor personale”. Este important să se afle în ce stat își are sediul profesionistul. Dacă are sediul în afara UE, este posibil să nu ai existe aceleași drepturi, soluționarea unei probleme poate fi mai dificilă, iar ECC- Net nu te mai poate ajuta. Dacă nu poți găsi informații despre identitatea comerciantului pe site, poți utiliza WHOIS (terminații .org, .com etc.), ROTLD (terminații .ro), EURID (terminații .eu) sau altele asemănătoare pentru a vedea de cine este înregistrat acel domeniu de internet”, spune Laura Pascu.

De asemenea, trebuie știut faptul că, de fiecare dată când cumperi ceva, închei un contract, chiar dacă nu este scris sau nu arată ca un contract obișnuit, adică multe articole numerotate și un limbaj încâlcit.

“Contractul va conține atât informațiile pre-contractuale pe care profesionistul este obligat să le afișeze pe site, cât și termenii și condițiile profesionistului, pe care, de regulă, le accepți bifând o căsuță, la momentul finalizării comenzii. De asta e foarte important să le citești cu atenție înainte. Contractul este considerat încheiat la momentul în care profesionistul îți trimite un mesaj din care rezultă că a acceptat comanda făcută. De ce este important acest lucru? În principal, pentru că de la acel moment vor avea aplicabilitate anumite drepturi: vei putea să te retragi din contract, vei putea să soliciți executarea sau încetarea acestuia, dacă produsul nu este livrat”, avertizează reprezentanta ECC.

Un produs cumpărat online din UE poate fi returnat în 14 zile

Pe de altă parte, cea mai mare parte a magazinelor online din alte state membre ale UE acceptă plata cu cardul de credit/debit, plata prin metode alternative de transfer online (PayPal) sau plata prin transfer bancar. De regulă, numai profesioniștii din alte state membre UE care se adresează în mod special consumatorilor români (au site-ul în limba română, prețurile în lei etc.), permit și plata în numerar, la livrare.

Laura Pacu spune că plata prin card bancar sau prin transfer bancar/online oferă un anumit grad de protecție cumpărătorului și garanția că, în caz de fraudă, își poate recupera suma plătită. În unele cazuri, prin procedura de refuz la plată, băncile și companiile de carduri permit recuperarea sumei plătite și în cazul în care magazinul online nu a rambursat suma plătită după ce cumpărătorul s-a retras din contract.

“Aveți grijă! Niciun magazin online nu va cere niciodată codul PIN al cardului, așa că închide imediat orice pagină de internet care face acest lucru”, avertizează Pascu.

În cazul în care vrei să returnezi produsul cumpărat online, ai dreptul de a te retrage în termen de 14 zile calendaristice, fără a oferi vreo explicație și fără penalități, în afara celor stabilite prin lege.

Cele 14 zile se calculează începând cu momentul semnării contractului pentru servicii și cu momentul livrării pentru produse. Dacă înainte de încheierea contractului nu ai fost informat cu privire la existența dreptului de retragere, termenul în care poți renunța la contract este de 12 luni.

Îți poți exercita dreptul de retragere fie completând un formular pus la dispoziție de profesionist (de regulă, online), fie trimițând un mesaj din care să reiasă clar intenția ta și în care să specifici cel puțin următoarele: identitatea ta, numărul și data comenzii, produsul, prețul plătit.

Produsul îl poți trimite înapoi pe cont propriu, conform instrucțiunilor de pe site, sau poți aștepta să fie preluat de acesta de la tine. În cazul în care plătești curierul pentru returul produsului, nu ai dreptul de a solicita rambursarea acestei sume.

Magazinul online trebuie să ramburseze cumpărătorului întreaga sumă plătită, inclusiv taxele de livrare, dacă acestea au fost incluse în prețul final, în termen de 14 zile calendaristice.

Dacă ai folosit produsul mai mult decât pentru a vedea cum funcționează (de exemplu, ai făcut 2000 de fotografii cu o cameră foto), atunci este posibil ca profesionistul să-ți rețină o parte din suma plătită pentru diminuarea valorii produsului.

Magazinul online trebuie să livreze produsul în termenul afișat pe site sau în cel comunicat prin confirmarea acceptării comenzii. Dacă nu s-a stabilit niciun termen de livrare, atunci produsul trebuie să ajungă la cumpărător în cel mult 30 de zile de la data plasării comenzii. Coletul trebuie deschis în prezența curierului, dacă este posibil. Dacă acesta prezintă urme de lovire sau alte defecte vizibile, cumpărătorul îl poate refuza, menționând pe documentele de transport motivul. Dacă nu este posibilă verificarea produsului în prezența curierului, actunci acesta trebuie inspectat cât mai curând posibil, fotografiat ambalajul și produsul și informat vânzătorul imediat asupra eventualelor probleme.

“Dacă nu ai primit produsul în termenul stabilit cu profesionistul sau în cel mult 30 de zile, va trebui să iei legătura cu acesta pentru a vă pune de acord asupra unui nou termen de livrare. Dacă nici de această dată termenul nu este respectat, atunci poți solicita încetarea contractului. Profesionistul este obligat să-ți ramburseze orice sumă plătită în termen de maximum șapte zile de la data la care l-ai informat asupra deciziei tale de încetare a contractului”, spune Laura Pascu.

 

About Author

Business Age
Business Age este centrul de resurse pentru sectorul business care oferă cititorilor informaţii din domenii precum marketing, mărci comunitare, PR şi publicitate, juridic, educaţie financiară, economie, antreprenoriat, afaceri online şi achiziţii publice.