Deschiderea la schimbare - SMART

Robert Kearns a inventat in 1964 stergatoarele de parbriz cu intermitenta. De fapt, el avea o problema cu vederea iar miscarea continua a stergatoarelor de parbriz il deranja, mai ales atunci cand ploaia de afara nu era atat de puternica. A constientizat faptul ca are o nevoie si a gasit solutia potrivita – un sistem care sa porneasca stergatoarele la intervale regulate de timp. A patentat inventia, dar mari producatori de automobile au preluat ideea si au folosit-o fara sa-i achite drepturile legale. Ei au fost obligati ulterior de justitie sa-i plateasca daune inventatorului. Una dintre aceste mari companii a fost intrebata de ce nu a inventat temporizatorul mai devreme. Raspunsul a fost ”Pentru ca nu l-au cerut clientii.”

Diferenta intre un individ precum Kearns si o mare companie de automobile se poate masura in gradul de proactivitate. Este, dealtfel, diferenta intre marketingul de guerrilla si cel clasic. Kearns a sesizat o nevoie, a gasit o solutie si a pus-o in aplicare. Schimbarea a venit din interior. Marea companie a asteptat pana cand presiunea pietei a impus-o. Schimbarea a venit din exterior.

Deschiderea la schimbare este un atribut al oamenilor inteligenti. Dar nu e suficient sa fii deschis la schimbare, ideal este sa fii chiar cel care o initiaza. Cel care face primul pas, ca urmare a unei nevoi externe si a unui impuls intern.

Oamenii de marketing se impart in doua categorii: cei care se impotrivesc schimbarilor si cei care le adopta. Marketerii de guerrilla sunt in a doua categorie. Ei stiu ca schimbarea este inevitabila si se petrece cu viteza uimitoare in ziua de azi. Progresul tehnologic, comunicarea, instrumentele financiare, media sau raporturile sociale sunt zone cu dinamism maxim.

Ca de obicei la inceput de an simtim nevoia de primenire, de schimbare in bine. Stabilim obiective. Este un moment benefic pentru ca avem entuziasmul, energia si hotararea de a ne transforma, de a face o reforma pozitiva in evolutia noastra. Entuziasmul se va pierde, insa, in decursul anului daca nu il vom alimenta cu fermitate si dedicatie. De unde sa gasim o sursa de fermitate si dedicatie? Planificand corect drumul spre obiectivele pe care ni le propunem. Pentru ca asa vom avea sansa reala de a le si atinge, pas cu pas. Fiecare implinire este o sursa de entuziasm care ne alimenteaza drumul pe mai departe.

Atunci cand proiectam un parcurs pentru anul 2011 putem lua in calcul stabilirea de obiective SMART. Acest acronim defineste caracteristicile pe care le are un obiectiv inteligent stabilit (in engleza smart = inteligent, destept, ingenios):

Specific (obiectivul este bine definit, clar, astfel incat toata lumea sa il poata intelege)

Masurabil (se poate sti la orice moment de timp cat mai este de parcurs pana la realizarea lui si se poate recunoaste momentul in care a fost indeplinit)

Acceptat (se stie ca obiectivul este realizabil, fapt consimtit impreuna cu toti cei implicati)

Realistic (exista resursele necesare pentru a-l atinge)

Timp (se hotaraste un interval clar pentru derulare)

Buna stabilire a obiectivelor este esentiala in derularea unei afaceri, dar si in evolutia personala. Planificarea drumului pana la atingerea lor este si mai importanta. Se poate incepe in sens invers – daca poti vizualiza succesul prin atingerea obiectivului, calea catre el este mai usor de gasit. Cei mai multi vad doar inceputul cararii, dar nu-i vad finalul. Viziunea limitata creeaza probleme atunci cand apar schimbari sau circumstante neprevazute.

Chiar daca in adancul sufletului stiu cat de important este sa te tii de un plan, marketerii de guerrilla inteleg si faptul ca flexibilitatea este cruciala. Decat sa fie surprinsi de evolutii viitoare, ei sunt pregatiti in permanenta, pentru ca au viziune. Iar viziunea corecta vine dintr-o intelegere clara a prezentului.

Robert Kearns a avut viziune, a fost deschis la schimbare si a transformat-o in fapte atunci cand a inventat temporizatorul pentru stergatoarele de parbriz. Si-a facut singur un bine si a facut un bine sutelor de milioane de utilizatori de automobile care urmau sa fie dotate cu acest sistem.

Un om de marketing cu viziune, deschidere la schimbare si apetenta pentru fapte poate face, la randul sau, mult bine propriei persoane, companiei pentru care lucreaza, respectiv clientilor acesteia.

About Author

Alexandru Israil, Guerrilla Marketing Master Trainer, Marketminds Co., are peste 11 ani de experienta in marketing si comunicare. Ca managing partner al agentiei iMagic a gestionat branduri importante, de la Compaq, IBM, Bosch, Siemens sau Microsoft si pana la Xerox, Indesit sau Ariston. Din 2007 s-a dedicat domeniului de training si consultanta, fiind certificat Master Trainer in Guerrilla Marketing, competenta castigata prin pregatire personala cu Jay Conrad Levinson, parintele conceptului Guerrilla Marketing.