Secretul unei “bune guvernari” a propriului business sau cum sa nu-ti arunci afacerea la cos

Sunt la ora 21.30, intr-o zi buna de lucru aflata la mijlocul unei saptamani. Ma gandesc la desele contacte de afaceri si la experientele avute in relatiile contractuale cu diverse si celebre firme iesene; nu pot sa nu remarc ca le uneste ceva: lipsa coloanei vertebrale a managementului profesionist.

Iata de ce…

Functioneaza avand la baza un management super centralizat, oligarhic, ce trage dupa sine o structura semifunctionala, afectata de lipsa unei strategii coerente la nivel corporatist si de produs (existenta unui brand corporatist, a unei strategii de brand, a unei identitati corporatiste promovata pozitiv si stabilizata) si mai ales de lipsa deciziilor ce au la baza planul de afaceri, indicatorii de analiza si previziune a evolutiei pietei si a riscurilor, strategia si politicile de resurse umane si cultura organizationala. Este dovedit practic si demonstrat teoretic ca afacerile prospere, de durata sunt gandite, proiectate si dezvoltate avand in grija administrarea explicita a brandului corporatist, a identitatii corporatiste, a brandurilor de produs (unde este cazul) si, mai ales, valorizarea si fidelizarea resurselor umane.

De cele mai multe ori, decizia de a promova firma si produsele este luata fara o analiza pertinenta a publicului tinta, a mediului concurential si fara a fi elaborata o strategie clara. Este la moda sa se incropeasca o schita de design, mai mult sau mai putin reusita, care sa devina prin intermediul mass-mediei, a afisajului stradal etc. o prezenta foarte mediatizata. Efectul pe termen scurt al acestei actiuni imprima o crestere usoara a notorietatii si a vanzarilor. Problema este, insa, ca deserviciile aduse marcii, produsului si, implicit, companiei sunt mari pe termen mediu si lung. Acestea se cuantifica intr-o pozitionare slaba pe piata, notorietate negativa, dar mai ales prin disparitia totala din aria de interes a publicului tinta; e notoriu faptul ca o mare parte din firme nu rezista mai mult de cinci ani pe piata.

Costurile unei decizii corecte sunt evaluate gresit de cele mai multe ori. Unii dintre managerii nostri de tranzitie (administratori de firma) cred ca resursele umane pregatite si eficiente se pot gasi oriunde, cred ca o afacere se construieste avand baza speculativa si intuitiva, ca promovarea se poate face aruncand in publicul tinta cu mii de mesaje disparate, puse in contexte grafice uneori grotesti si aglomerate (mesajul astfel transmis se dilueaza pe traseu pana la disparitie). Aceasta mentalitate duce la un proces decizional plin de vicii si poate fi reprezentata prin graficul unor costuri imense; sunt costurile unor decizii inconstinte de abandonare a afacerii.

Vrem sa avem afaceri de succes… ?

About Author

Owner Bloom Communication, parte a grupului Unity Group & CEO Unity Group, cu birouri in Iasi, Bucuresti si Londra. Peste 12 ani de experienta in dezvoltarea si managementul brandurilor de companie, de produse si servicii. Industrii pentru care a desfasurat servicii in domeniile brandingului si comunicarii strategice: Afaceri & Consultanta; Auto Moto; Bijuterii & Produse de colectie; Constructii & Imobiliare; Electrocasnice; Energetic; Feroviar; Hoteluri, Baruri & Restaurante; Industria Alimentara; Industria bauturilor alcoolice; Industria Mobilei; Invatamant; IT & Software; Mass-Media; ONG - Asociatii & Fundatii; Pharma; Servicii de consultanta; Textile s.a.m.d. In cei peste 12 ani de activitate Ciprian a implementat (impreuna cu echipa Bloom Communication) proiecte de branding, rebranding si comunicare strategica pentru clienti (extras reprezentativ de clienti): Clienti internationali Bosch Electrocasnice, Siemens Electrocasnice, Halewood International, Lisca, Actavis, Dr.Reddy's, Salamanca Capital, E.ON, Omilos Group, Future lmobiliare Israel, Zeelandia, Fondul de investitii Broadhurst Investments Ltd – Vel Pitar / 7 Spice, Romtec Austria, SamMills, Romina USA, Viking Pruszynski (cel mai mare grup privat din lume specializat in productia de invelitori metalice) … Clienti nationali Cristim, Matache Macelaru', Originals (Nr. 1 in comert online produse sportive), Alevia, Amicii / Kubo Icecream, SSAB, Antibiotice, Pambac, Fiterman Pharma (Propolis C, Sindolor, Ale, Uractiv, ... peste 30 de branduri construite, iar pentru cele mentionate inclusiv campanii nationale TV), Radburg, Facos, Tehnoton (corporate + Magnus + Lumiteh), Racova Group (inclusiv Ilvas cu toate brandurile sale), Coseli, Sofiaman, Nichi, Nelmar, Tehnoprod, Brandul turistic Piatra Neamt, Relians, Hyllan Pharma, Frarom International - DIQIS, ADV Romania, Exonia…