Vanzarile promotionale – importanta pretului de referinta

In cazul vanzarilor obisnuite, operatorii economici au dreptul de a stabili in mod liber preturile de vanzare ale produselor pe care le comercializeaza, respectiv de prestare a serviciilor furnizate, cu respectarea raportului dintre cerere si oferta si a regulilor concurentei.

Insa, cand vine vorba de vanzari promotionale, legislatia impune o serie de reguli speciale in ceea ce priveste stabilirea pretului.

Potrivit legislatiei in domeniu, respectiv Ordonanta Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, vanzarile promotionale sunt vanzarile cu amanuntul/vanzarile cash & carry/prestarile de servicii de piata care pot avea loc in orice perioada a anului, fara sa faca obiectul notificarii, cu conditia:

- sa nu fie efectuate in pierdere;

- sa se refere la produse disponibile sau reaprovizionabile, precum si la servicii vandute ori, dupa caz, prestate in mod curent;

produsele si serviciile promovate trebuie sa existe la vanzare pe durata intregii perioade anuntate a vanzarilor promotionale sau comerciantul va informa consumatorii ca oferta este valabila in limita stocului disponibil.

Mentionam faptul ca urmatoarele categorii nu sunt considerate vanzari promotionale:

- actiunile de promovare efectuate de producatori;

- actiunile de lansare de produse/servicii noi pe piata.

Ceea ce este important de mentionat este faptul ca vanzarile promotionale, dar si celelalte metode de vanzare la pret redus (precum vanzarile de lichidare, vanzarile de stocare etc.) sunt supuse unor reguli de fixare si publicitate a preturilor stricte, atunci cand consumatorii sunt anuntati despre o reducere de preturi care comporta o comparatie exprimata in cifre.

Asadar, orice comerciant care anunta o reducere de pret trebuie sa o raporteze la pretul de referinta practicat in acelasi spatiu de vanzare pentru produse sau servicii identice.

Pretul de referinta este definit de O.G. nr. 99/2000, ca fiind „cel mai scazut pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus”.

In plus, orice anunt de reducere de preturi, indiferent de forma, modul de publicitate si motivatia reducerii, trebuie sa se adreseze ansamblului consumatorilor si sa indice in cifre o reducere in raport cu preturile de referinta. Exceptiile de la aceasta regula se refera la:

- publicitatile comparative de pret;

- anunturile publicitare exclusiv literare, care nu contin cifre;

- anunturile de pret de lansare a unui nou produs pe piata;

- anunturile publicitare orale efectuate exclusiv in interiorul magazinului pentru reduceri de preturi la un anumit raion, pentru o foarte scurta perioada a unei zile de vanzare.

De asemenea, este important ca orice anunt de reducere, exprimata in valoare absoluta sau in procent, sa fie efectuata intr-un mod vizibil, lizibil si fara echivoc, pentru fiecare produs sau grupa de produse identice. Metodele de prezentare indicate de legislatia in domeniu sunt:

- fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat;

- fie prin mentiunile "pret nou", "pret vechi" langa sumele corespunzatoare;

- fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat.

In plus, legislatia impune ca operatorii economici sa pastreze toate documentele justificative legale care atesta veridicitatea pretului de referinta, pentru a le putea prezenta organelor de control abilitate ori de cate ori este nevoie.

In cazul in care anunturile de reducere nu corespund reducerilor practicate efectiv in raport cu pretul de referinta, se considera ca avem de a face cu o forma de publicitate inselatoare, contraventie sanctionabila cu amenzi intre 3.000 lei si 30.000 lei.

De mentionat este si faptul ca, exista posibilitatea ca Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor sa considere fixarea preturilor vanzarilor promotionale cu incalcarea regulilor mentionate ca fiind o practica comerciala inselatoare, amenda pentru savarsirea acestor contraventii fiind chiar mai ridicata decat cea pentru publicitatea inselatoare, respectiv fiind cuprinsa intre 5.000 lei si 100.000 lei.

In concluzie, recomandam tuturor operatorilor economici care practica vanzari promotionale sau alte forme de vanzari cu pret redus, sa tina o evidenta foarte stricta a preturilor la care au fost comercializate produsele care urmeaza sa fie scoase la reducere, pentru a asigura ca pretul redus este stabilit in raport cu pretul de referinta si, implicit, cu respectarea dispozitiilor legale.

About Author

SCA Grecu si Asociatii
Echipa de avocati cu experienta, dedicati si pasionati.