ad-test-0
ad-test-2

Studiu: Jumătate dintre angajați vor să-și schimbe cariera în următoarele șase luni

BUCUREȘTI (MEDIAFAX) - Doar 39% dintre angajații români se declară mulțumiți de situația profesională actuală, în timp ce 41% sunt indiferenți, iar restul de 20%, majoritatea tineri cu vârsta sub 25 de ani, se declară nemulțumiți, potrivit unui studiu realizat de platform de recrutare online eJobs. Aproape jumătate (49%) dintre participanții la studiu consideră că au făcut alegerea potrivită privind cariera lor și, la polul opus, un angajat din cinci crede că a făcut o alegere mai puțin sau deloc potrivită, mai arată sondajul.

Cariera actuală a fost, pentru 36% dintre respondenți, o opțiune proprie. Alți 31% spun că au fost influențați de anumite circumstanțe în alegerea parcursului profesional, cum ar fi facultatea urmată sau primul job, în timp ce pentru 15% decizia a avut ca factor determinant studiile urmate într-un liceu de specialitate. Principalele criterii care au stat la baza alegerii carierei sunt pasiunea pentru domeniul de activitate (34%) și abilitățile personale (32%). Aproape un sfert dintre respondenți au fost motivați, totodată, de siguranța locului de muncă (24%), de oportunitățile de dezvoltare profesională (24%), de posibilitatea de a avea venituri mai mari decât în alte domenii (23%) sau de perspectivele de viitor ale domeniului ales (22%).

Pasiunea pentru domeniu este importantă mai ales în cazul tinerilor cu vârsta sub 25 de ani, reprezentând 46% din total, și scade odată cu vârsta, cei de 46-55 de ani având o pondere de numai 25%. Pentru aceștia din urmă, siguranța locului de muncă este principala motivație în alegerea carierei și tot ei sunt cei care, cu un procent de 51%, au cea mai mare compatibilitate între cariera actuală și domeniul în care și-au urmat studiile. Angajații cu vârsta între 25 și 35 de ani lucrează mai degrabă într-un domeniu diferit de cel în care s-au specializat (59%), alegerea fiind făcută în special în funcție de abilitățile personale, de oportunitățile de dezvoltare profesională, de posibilitatea de a avea venituri mai mari decât în alte domenii, precum și de perspectivele de viitor.

Gradul de satisfacție profesională este în mare măsură corelat cu planurile de viitor ale angajaților români, astfel că 61% dintre participanții la studiul derulat de eJobs au declarat că iau în calcul schimbarea carierei în următorii trei ani. Cei mai deciși în acest sens sunt tinerii până în 35 de ani (68%), iar principalul motiv invocat pentru această schimbare este lipsa de motivație în cariera actuală (44%). O treime (36%) consideră că nu are suficiente oportunități, iar câte un sfert dintre respondenți cred că este dificil să avanseze în cariera actuală (26%) sau nu le place ceea ce fac în prezent (24%). Dintre cei care au în plan să-și schimbe cariera, aproape jumătate (45%) vor să facă acest pas în cel mult șase luni, 25% au ca obiectiv următoarele 6-12 luni, iar alți 26% consideră că vor reuși să-și schimbe cariera în următorii 1-3 ani. De această dată, salariul este cel mai important criteriu în alegerea viitoarei carierei (51%), urmat de siguranța locului de muncă (39%), pasiunea pentru domeniu (37%) sau oportunitățile de dezvoltare profesională (32%).

Pe ultimele locuri în piramida răspunsurilor se află criterii precum posibilitatea de a călători (11%), cererea ridicată de forță de muncă în domeniu (9%) sau impactul în societate (9%). „Schimbarea carierei nu e totuși o decizie tratată cu lejeritate, angajații conștientizând că un astfel de pas nu se face ușor și fără riscuri asociate.

Astfel, mulți se tem sau amână să facă un pas în acest sens dintr-o serie de motive, precum lipsa siguranței financiare în perioada de start în noua carieră, lipsa de timp pentru pregătirea profesională sau căutarea unui nou job, precum și incertitudinea cu privire la perspectivele de viitor. Teama de schimbare este un alt obstacol important pentru aceștia și, surprinzător, este caracteristică mai cu seamă celor până în 35 de ani, în timp ce lipsa de încredere în alegerea viitoarei cariere este cel mai mult menționată de tinerii până în 25 de ani”, declară Bogdan Badea, Head of Sales eJobs Group.

Primul pas pe care îl consideră necesar mai mult de jumătate (53%) dintre cei care vor să facă o schimbare în carieră este actualizarea CV-ului și aplicarea la joburi pe platformele online de recrutare. Mai mult de un sfert (28%) intenționează să urmeze cursuri de specialitate, iar 15% vor să își deschidă propria afacere în alt domeniu decât cel în care lucrează. Resursele umane reprezintă domeniul cu cele mai multe mențiuni (20%) când vine vorba despre alegerea unei noi traiectorii profesionale, urmat, la distanță mică (18%) de vânzări, IT (16%), administrație publică (14%), educație & training (13%).

La polul opus, agricultura, telecomunicațiile, retailul și publicitatea sunt domeniile care au adunat cele mai puține mențiuni în preferințele respondenților, fiecare cumulând câte un procent de 5% din total. Studiul eJobs a fost realizat în perioada august-septembrie 2017, pe un eșantion de 1.794 de respondenți, dintre care 63% sunt salariați fără funcții de conducere. Ca profil general, 62% dintre participanții la studiu sunt femei, 38% bărbaţi, iar categoria dominantă de vârstă (83%) este 26-55 de ani.

Mona Scarisoreanu, mona.scarisoreanu@mediafax.ro

About Author

Mediafax
Mediafax este prima agenţie de presă independentă din România, care, din 1995, deţine poziţia de lider pe piaţa românească în furnizarea de fluxuri de ştiri şi informaţii în timp real. În 2008, Mediafax a devenit prima agenţie de presă din România care şi-a exportat modelul de business. Pe piaţa din Cehia, Mediafax, o companie media lansată în iunie 2008, funcţionează ca singura agenţie de presă privată care transmite în timp real informaţii din toate domeniile. Serviciile de ştiri şi imagini sunt disponibile prin intermediul site-urilor www.mediafaxbiz.cz, respectiv www.mediafaxfoto.cz. De-a lungul timpului, Mediafax a căpătat statutul de pionier pe piaţa media românească, stabilind standarde de profesionalism în jurnalism şi lansând în premieră produse şi servicii multimedia, care oferă beneficiarilor conexiunea în timp real cu informaţia specializată de care au nevoie, precum şi o viziune de ansamblu asupra evenimentelor zilei.
ad-test-3