ad-test-0
ad-test-2

Bruno Medicina: "Societatea ne pozitioneaza intr-o colivie mentala si ne fixeaza niste limite."

BusinessAge a realizat un interviu in exclusivitate cu Bruno Medicina, italianul care foloseste metode nonconformiste in cadrul conferintelor de leadership pe care le sustine.

"De la vânzări de vile şi apartamente de lux în Monaco la mersul pe foc, de la cursuri de leadership la boardbreaking, de la întrebări spirituale la salt cu parașuta, de la instructor de fitness la fizică cuantică, de la întâlniri academice la plimbări în jungla Ecuadorului, de la profesor de pian la neuromarketing sunt doar câteva elemente care fac din Bruno Medicina un personaj magnetic, unic, interesat și provocator", anunta Extreme Training, organizatorii conferintei "Flowing to success" din 28 noiembrie, de la Bucuresti, din cadrul careia nu va lipsi sesiunea de firewalking. Va lasam in continuare cu Bruno Medicina, asa cum a raspuns intrebarilor BusinessAge.

BusinessAge: Ca om aveti cunostinte in cele mai vaste domenii. De la muzica/conservator la programare neurolingvistica, de la antreprenoriat, la coaching. Cat conteaza in dezvoltarea personala cunoasterea si modul in care este dobandita?

Bruno Medicina: „Cunostinte in cele mai vaste domenii” de obicei inseamna haos si superficialitate si asta e un lucru care mi se reproseaza permanent, poate pe buna dreptate. Insa, exista doua metode de a descoperi ceva nou: sa studiezi in mod obsesiv si cat se poate de adanc o microparte pe un anumit domeiu - asta fiind metoda structurata si „oficiala” sau sa sari de la un argument la altul si sa gasesti conexiuni pe care nimeni nu le vazuse pana atunci.
Nu cred ca o metoda e mai buna decat alta; tine de caracter: am o curiozitate patologicica pentru orice, citesc tone de carti de cand eram la gradinita si – fiind din Genova – am crescut cu o venerare pentru Cristofor Columb: un nebun arogant si incapatanat care actioneaza in ciuda stiintei oficiale si a bunul simt, bate la cap pe toata lumea si se arunca spre necunoscut fara nici o sansa de succes. Si gaseste America.
Cred ca in felul meu de a fi si de a cerceta. Am gasit idei si conexiuni destul de inedite si
de aceea tin atat de multe prelegeri pro bono studentilor: sa testez idei, concepte si conexiuni creative.
Apoi, evident, unele sunt bune, alte sunt complet aberante si fara sens. Nu poti sa descoperi mereu America. Exista, insa, atatia traineri si profesori papagali care repeta foarte bine ce au invatat la cursuri de certificare. Intrebarea e de ce ar trebui sa fac si eu la fel?
Si, evident, tocmai pentru ca primul meu obiectiv este dezvoltarea MEA personala, cred ca hiperspecializare pe un microdomeniu e ceva care pur si simplu te limiteaza: stii totul despre o pana, dar habar nu ai ce este o gaina. NU imi place.

B.A.: Care sunt mentorii pe care i-ati avut – de unde, cum ati invatat -  si ce v-a determinat sa sustineti traininguri si sesiuni de coaching?

B.M.: Pentru un timp, acum 20-30 de ani, am urmat toate cursuri si seminariile posibile, cea mai mare parte in SUA. Acum sunt foarte la moda acum si aici, in Romania (primul seminar de NLP cu Bandler la care m-am dus a fost in 1991).
Dupa un timp si destui bani aruncati, mi-am dat seama ca se repeteau la nesfarsit cateva concepte banale si am inceput sa merg de capul meu. Mi-am dat seama ca o pagina de Aristotel, Seneca sau Epictetus valoreaza mai mult si are mai mult continut de dezvoltare personala decat zeci de carti de la guru yankee (care de obicei habar nu au de cultura clasica).
Consider ca mentorii mei sunt in primul rand filozofii greci si romani.
Sesiunile de training am inceput sa le tin de cand eram student: cum spunea tatal meu, cu filozofia si conservatorul ramai somer si mort de foame pe viata. Asadar, m-am apucat de vanzari ca sa fac bani. Si fiindca aveam rezultate bune, mi se punea sa explic celorlati ce faceam.
Mi-a placut si cand am timp, o fac.
Coachingul e ceva ce-mi place foarte mult, dar sesiunile individuale mananca prea mult timp.

B.A.: Cand / de ce are nevoie un manager de un business coach?

B.M.: Depinde: cei mai multi– si asta, evident, include managerii – sufera de lipsa de claritate si directie si asta se reflecta in rezultate slabe si un leadership precar.
Dar de multe ori se confunda „viziunea” cu obiectivele firmei, iar „leadership-ul” cu manipularea subordonatilor. Asta e foarte bine pentru birocratie si structura, dar sincer nu trebuie sa se mearga prea departe, chiar daca pe acest lucru mizeaza cea mai mare parte a coachilor.
Eu cred in primul rand in manifestarea potentialului personal unde „firma” este numai o „tabla de joc”. E clar ca e o abordare riscanta, mai ales la nivel corporatist unde totul merge spre standardizare si usurinta de a inlocui oamenii. Eu cred, insa, in oameni, nu in corporatii.

B.A.: Cum ii ajuta metodele neobisnuite (firewalking, boardbreaking) folosite in seminarii / prezentari pe participantii acestora?

B.M.: Societatea ne pozitioneaza intr-o colivie mentala si ne fixeaza niste limite. Evident, pentru unii o colivie este o inchisoare, dar cei mai multi se simt protejati si in zona de confort in aceasta colivie.
A scoate oamenii din aceasta zona, a ii arunca in experiente neobisnuite este o metoda de a le face sa puna in discutie „colivia” in care traiesc, sa se intrebe „cate alte lucruri as putea sa fac si nu stiu?”

B.A: Nu e riscant? Cate persoane au trecut prin aceste ritualuri?

B.M.: Evident ca e riscant si uneori s-au intampla accidente, dar de obicei numai cand lumea nu asculta instructiunile. In mod normal, totul merge cum trebuie. Nu am tinut cont de numarul persoanelor care au trecut prin foc, insa au fost pe putin 6-7 mii.

B.A.: Cum se imbina mentalul cu fizicul in leadership?

B.M.: Acesta este un subiect care imi place extrem de mult si caruia ii acord o foarte mare importanta: eu cred ca daca trupul nu este sanatos, nici mintea nu poate sa functioneze bine: creierul este un organ fizic si daca-l otravim cu alcool, tutun, mancare proasta s.a.m.d., ne vom trezi cu lipsa de focus si energie. Latinii spuneau „mens sana in crpore sano” si eu consider ca multi care aglomereaza cabinetele de psihoterapie sau apeleaza la coachi cu speranta de a gasi bagheta magica, ar avea rezultate mai bune daca ar alerga un pic in parc.
De aceea primul lucru pe care il spun clientilor mei de top cu care fac coaching este sa aiba grija de partea fizica. Daca nu sunt dispusi, sa se duca la altii. Eu pretind rezultate.

B.A.: Pe site aveti un motto: „What if you could be all you can be”. De unde stii  cand ajungi „all you can be” si ce e dincolo de acest punct?

B.M.: Evident, nu stii si asta e partea cea mai frumoasa. Prin definitie, nu poti depasi limitele (daca poti, inseamna ca erau limite false) dar fiindca nu stii care sunt, tot trebuie sa cercetezi si sa descoperi. De fapt, cred ca asta este adevaratul sens al vietii: sa te descoperi pe tine, sa intelegi cat de departe poti merge. De multe ori trecand prin mari dificultati; la un moment dat, un diamant nu este decat un carbune supus la o mare presiune.
Un coach adevarat e cel care provoaca aceasta presiune (si cu asta atrag mereu tone de critici), cum procedeaza, de fapt,un antrenor de sport. Sa folosesc o definitie care imi place foarte mult: „un coach e cel care te pune sa faci ceea ce nu vrei sa faci in asa fel incat sa devii ce vrei sa devii”.

B.A.: De ce ati venit in Romania? Ce va motiveaza sa pastrati in continuare legaturi stranse cu romanii si Romania?

B.M.: Ce sa zic, viata ia mereu intorsaturi neasteptate. Pentru un timp, Romania a fost un fel de far west in toate sensuri, era o libertate absoluta si era foarte distractiv. Acum au ajuns-o birocratia cu regulile ei. Asadar, caut si eu alte directii: acum lucrez foarte mult in America de Sud unde – din nou – totul e la zero si exista spatiu pentru felul meu de a munci.
Dar e clar ca dupa atatia ani de Romania, am foarte multe legaturi aici si nu vreau sa le neglijez.

About Author

Business Age
Business Age este centrul de resurse pentru sectorul business care oferă cititorilor informaţii din domenii precum marketing, mărci comunitare, PR şi publicitate, juridic, educaţie financiară, economie, antreprenoriat, afaceri online şi achiziţii publice.
ad-test-3