ad-test-0
ad-test-2

"Daca vreti pace si o viata tihnita, atunci nu alegeti aceasta meserie"

Carte de vizita

Nume si prenume: Mara Gojgar

Functia: Managing Partner Confident Communication

Am avut ocazia sa o cunoastem pe Mara Gojgar cand am lansat centrul de resurse business BusinessAge si inca de atunci ne-a incantat cu combinatia tinerete – profesionalism. O descriem pe Mara drept tanara care a dovedit ca daca stii cum sa iti canalizezi energia catre indeplinirea idealurilor atunci poti sa te bucuri de o cariera in domeniul relatiilor publice.

BusinessAge: Am analizat evolutia ta pe plan profesional si te felicitam. De ce ai ales sa urmezi o cariera in domeniul PR-ului?

Mara Gojgar: In liceu, cand se iau „deciziile majore”, mi-am dat seama ca nu aveam niciun talent “de viitor”. Dreptul, stomatologia, studiile economice, nicio meserie “buna” nu ma atragea (vorbim de anul 2003). Presata de necesitatea unei optiuni ferme, am gasit un ghid al universitatilor si am descoperit SNSPA – Facultatea de Comunicare si Relatii Publice. Programa era exact ce imi doream, o combinatie de materii clasice si neconventionale al carui rezultat final era o diploma “exotica”, in publicitate. Initial mi-am dorit advertising, insa conjunctural am ramas in PR. Cred ca am fost a treia sau a patra generatie la Facultatea de Comunicare si Relatii Publice “David Ogilvy”.

BusinessAge: Tot mai multi studenti au ales in ultimii ani o facultate pe comunicare si PR. Cum ai facut tu sa te diferentiezi de ceilalti colegi de studiu si sa iti cresti sansele de angajare?

M.G.: Lungi si variate stagii de practica, voluntariat, toate facute cu entuzism, dedicare, disciplina si modestie. In privinta profesiei, nu am asteptat niciodata sa vina lucrurile de la sine. Cariera este suma pasilor pe care ii faci. Recunosc, nu am fost activa in asociatii studentesti, am preferat mai degraba sa fiu in preajma unor profesionisti din “real life”, sa cunosc domeniul respectiv cu adevarat. Am facut practica in radio (RRI), televiziune, PR, media planning si marketing, in Romania si Spania (unde am plecat cu o bursa Erasmus). Asadar, decizia de a ramane in PR a fost una argumentata, dupa ce aveam deja o imagine de ansamblu.  

BusinessAge: Care sunt cei trei factori importanti care influenteaza parcursul profesional de care ar trebui sa tina cont studentii din ziua de azi cand incep facultatea?

M.G.: Proactivitate - agentiile/companiile nu te cauta, cauta-le tu.

Experienta internationala – aplicati la universitati din afara, recomand UK (Cardiff Univeristy) si SUA (Annenberg School for Communication din cadrul Pennsylvania University), insa orice alta experienta internationala ajuta nespus.

Nu va sfiiti de munca, PR-ul e full time job, de multe ori se prelungeste si in weekend-uri. Daca vreti pace si o viata tihnita, atunci nu alegeti aceasta meserie. In PR trebuie sa fii in alerta continua.

BusinessAge: Ce te-a surprins cel mai tare in domeniul comunicarii si relatiilor publice cand ai inceput sa lucrezi?

M.G.: Culisele PR-ului. La 20 de ani, vedeam doar partea stralucitoare, insa nu stiam atunci cata munca, uneori extrem de migaloasa, sta in spatele managementului reputatiei. Vedeam numai rezultatele, nu si calea catre acestea. Insa, odata intrat pe acest taram, nu dureaza mult pana deprinzi mersul lucrurilor.

BusinessAge: Esti pasionata de calatorii. Ai chiar si un blog pe care scrii des. Care este calatoria care te-a impresionat pana acum si ce a avut special?

M.G.: In tara imi place sa calatoresc alaturi de prietenii mei. In afara tarii, imi place sa calatoresc singura si sa imi fac prieteni din partea locului. Nu sunt fidela vreunui loc, imi place sa cunosc cat mai multe. Daca ar fi sa invart ruleta calatoriilor, cred ca s-ar opri la albumul Barcelona 2011. Am vizitat acest oras in urma cu aproximativ patru ani, ca turist, cu harta in mana, bifand obiectivele “obligatorii”. Anul acesta am revenit in Barcelona pentru motive de afaceri care, in final, s-au tranformat intr-o experienta turistica de neuitat. Am colindat orasul pe motocicleta in acele locuri ascunse, cunoscute doar de localnici sau rau famate (El Raval, de exemplu). Pot spune ca este un oras in care ai nevoie de timp ca sa il cunosti dincolo de splendorile arhitecturale. Acelea sunt doar o forma de diversiune de la ce este Barcelona cu adevarat.

BusinessAge: Daca ar fi sa promovezi Romania ca destinatie turistica, pe ce ai miza?

M.G.: Pe specificul culinar si pe relief.

BusinessAge: Practici tango.  Identifica trei analogii intre tango si relatii publice.

M.G.: In tango exista un set clar de reguli, un cod. Tango-ul nu se poate dansa nicicand la simpla simtire, sau dupa ureche, ci este un dans care se compune din miscari clare, studiate, cu o arhitectura exacta. Coregrafia finala, dansul pasional care face deliciul spectatorilor, este masura deprinderii si aplicarii la nivel de excelenta al acestor reguli.  La randul sau, PR-ul este o meserie in care este nevoie de cunoastere, nu ajunge doar sa fii pasionat de PR sau sa te pricepi (si) la PR.

Relatia PR-client o putem suprapune peste relatia leader - follower. Follower-ul este partea artistica, partea vizibila, partea energica din dans. Leader-ul este cel care pune in valoare follower-ul, prin miscari uneori abia perceptibile, insa esentiale. Asadar, o companie, indiferent cat ar fi de valoroasa, nu poate dansa pe pista afacerilor fara imboldul unei comunicari strategice care sa ii puna in valoare atuurile. In tango un follower, indiferent cat de bun ar fi, este limitat de capacitatea de a conduce a leader-ului.

Apoi muzica…muzica este partea de simtire a tango-ului si o vad in directa relatie cu modul in care omul de PR relationeaza cu produsul/serviciul/clientul pe care il reprezinta. Sigur ca impartialitatea si capacitatea de adaptare la clienti, industrii, cauze este esentiala pentru un om de PR, insa nu este ceva ce mi se aplica. Eu simt nevoia unei compatibilitati cu oamenii din spatele companiei, cu valorile companiei si cauza pe care o sustin prin programul de comunicare. Din fericire, antreprenoriatul iti ofera posibilitatea de a alege clientii.

BusinessAge: Presupunem ca peste cativa ani vei scrie o carte. Aceasta se va numi...

E.G.: Exista liberul arbitru! Cum sa iti asculti intuitia?”. As scrie o carte despre curaj, ambitie si capacitatea de a iti asculta intuitia. Daca oamenii ar sti in ce masura viitorul  lor depinde de energia, de vointa, de idealurile proprii, cu siguranta ca s-ar produce multe schimbari esentiale in vietile lor.

About Author

Business Age
Business Age este centrul de resurse pentru sectorul business care oferă cititorilor informaţii din domenii precum marketing, mărci comunitare, PR şi publicitate, juridic, educaţie financiară, economie, antreprenoriat, afaceri online şi achiziţii publice.
ad-test-3