ad-test-0
ad-test-2

Florin Barhalescu: “Trebuie sa ne asumam promovarea valorilor turistice ale locului in ansamblul lor, nu doar cazarea, masa si activitatile unei locatii”

Piata de turism din Romania intre incoming si outgoing este cu siguranta specifica, cu avantajele si dezavantajele ei. Cu toate acestea, turismul de nisa, chiar si cel educational, spre exemplu, poate transforma Romania chiar in ochii propriilor ei locuitori, intr-un spatiu incarcat de cultura si frumos. BusinessAge a realizat un interviu in care este pus degetul pe rana in ceea ce priveste turismul romanesc, in exclusivitate cu Florin Barhalescu, manager al Agentiei de Turism Icar Tours.

BusinessAge: Ce vacante isi doresc romanii?

Florin Barhalescu: Litoralul ramane o destinatie preferata pentru turistii romani. De altfel, la nivelul serviciilor pentru litoral, Turcia ramane in topul preferintelor. Au deschis hoteluri noi in acest sezon, iar atuul lor este ca merg pe ideea de concept diferit, in functie de tipul clientului. Pachetele family sunt printre cele mai cautate.

Cererea este in continuare foarte mare si pentru Bulgaria, care are avantajul serviciilor considerabil mai bune si apropierea fata de tara noastra, la doar doua ore distanta.

Cu toate acestea, piata de litoral din Romania pare sa isi revina. Numai in acest an, avem 3.000 de locuri noi pentru cazare, la hoteluri cu servicii tip all inclusive.

Litoralul romanesc resimte concurenta celorlate tari, astfel incat, de la an la an se observa modificari esentiale, in bine. Accentul cade pe promovarea turismului nisat, fie ca ne referim la cel strict de weekend, sau cel de clubbing, de la Mamaia, de exemplu. In dezvoltarea turismului de weekend, e adevarat ca a contribuit si constructia autostrazii, care face accesul mai facil.

Daca este sa ne referim strict la agentia noastra, in perioada de early booking, preturile sunt mai mici cu 10% pana la 30%. Ca volum, principala destinatie aleasa este litoralul, indiferent daca vorbim despre cel din Romania, Turcia, Bulgaria sau Grecia. Noutatea din acest an este ca pentru Iasi avem o cursa de avion noua pentru Creta, inafara de cele doua, pentru Turcia.

BusinessAge: Cu exceptia litoralului, care sunt cerintele cele mai frecvente in ceea ce priveste turismul de outgoing?

Florin Barhalescu: Portugalia este aleasa de clientii nostri atat pentru vacante, cat si pentru a descoperi cultura minunata a acestei tari. In plus, in ultima perioada, inregistram o crestere a solicitarilor si pentru croaziere. Vacantele pe navele de croaziera sunt cu atat mai atractive cu cat sezonalitatea acestui tip de turism este anuala. In fiecare anotimp pot fi gasite oferte dintre cele mai interesante, deoarece vasele parcurg intregul glob. Vara avem nordul continentului European si chiar Alaska, iar iarna, sudul care cuprinde zona Braziliei, Argentina, Australia sau Asia de Sud Est. Cele mai multe cereri au fost in ultima perioada pentru tarile nordice, acolo unde atractiile principale sunt noptile albe si fiordurile. Pretul unei croaziere variaza intre 400 si 2500 de euro de persoana, in functie de servicii, perioada, nivelul camerei.

BusinessAge: Care este profilul turistului strain care alege drept destinatie de vacanta Romania?

Florin Barhalescu:  Turistul strain stie foarte clar de ce vine in Romania - prefera turismul academic sau de business. De asemenea, printre preferintele strainilor sunt si pachetele de turism in care accentul este pus pe descoperirea valorilor etnografice si cultura sau pe aventura, in zonele montane. Turistii care prefera vacantele in Romania provin din Austria, Franta, Marea Britanie si Statele Unite, in timp ce turistii business provin din Italia si Spania.

BusinessAge: Care considerati ca sunt problemele care ii descurajeaza pe turistii straini sa viziteze Romania?

Florin Barhalescu:  In primul rand, infrastructura. Si nu ma refer aici doar la cea rutiera. Si serviciile feroviare sunt foarte slabe. Apoi, ducem lipsa de profesionalism, care deriva din educatia slaba a personalului. Noi nu vindem doar serviciile pensiunii – cazare, masa, activitati – ci trebuie sa ne concetram si pe celelalte servicii din zona. Ce folos ca pensiunea este grozava, daca atunci cand turistul viziteaza obiectivele din zona se loveste de pasivitatea personalului? Trebuie sa ne asumam promovarea valorilor turistice ale locului in ansamblul lor.

BusinessAge: Care sunt solutiile pentru atragerea de personal competent in industrie, astfel incat experienta turistilor sa fie una dintre cele mai placute?

Florin Barhalescu:  Noi, ca agentie, ne implicam foarte mult si in acest aspect, realizand cursuri de formare pentru ghizi si agenti de ticketing, acreditate CNFPA. De asemenea, promovam activitatea noastra si in randul studentilor oferind programe de internship, care presupun practica reala, inca din timpul anului scolar. Am observat ca internii nostri au o rata de angajare foarte buna, ceea ce este imbucurator pentru noi.

BusinessAge: Promovati turismul educational. In ce masura are succes acet tip de turism intr-o societate in care se pune accent tot mai putin pe educatie?

Florin Barhalescu:  E adevarat, nu suntem o agentie care ofera doar bilete de avion, ci mizam mult si pe cultura, educatie. Obiectivele turistice pot fi valorificate extraordinar in cadrul unor programe educationale in scoli. Una este ca elevii sa asimileze informatia teoretic, alta este prin exemplificari practice. O lectie activa care combina date istorice, religioase determina dobandirea de cunostinte mai solide.

Suntem bucurosi ca in acest context avem sustinerea dascalilor. Numai la Iasi am distribuit 4.000 de cataloage in primul semestru de scoala, prin care am promovat muzee, case memoriale, atingand domenii precum istoria, literatura si religia. De asemenea, am oferit alternative de petrecere a timpului liber prin echitatie si am oferit experiente de neuitat in ferme si intreprinderi. Feedback-ul a fost grozav, ceea ce ne incurajeaza sa organizam si o a doua editie a catalogului. Ne-am hotarat ca in aceasta sa adaugam si elemente de geografie si sport.

In anul scolar 2011-2012 au fost implicati in acest program peste 5.000 de elevi.

In plus, desfasuram cu succes, de peste 2 ani, proiectul care presupune vizitarea a 20 de obiective turistice din Iasi, cu ghid, intr-un mod total gratuit. Turul de Iasi se desfasoara miercurea si presupune parcurgerea pietonala a obiectivelor turistice in doua ore. Am avut multi studenti, elevi, pensionari, dar si grupuri de straini, veniti la invitatia unor companii din Iasi. Avantajul este ca ghizii nostri sunt calificati sa ofere informatii in 5 limbi straine: engleza, franceza, italiana, spaniola si germana.

About Author

Business Age
Business Age este centrul de resurse pentru sectorul business care oferă cititorilor informaţii din domenii precum marketing, mărci comunitare, PR şi publicitate, juridic, educaţie financiară, economie, antreprenoriat, afaceri online şi achiziţii publice.
ad-test-3