ad-test-0
ad-test-2

George Lemnaru: ”Eu iubesc să dezvolt jocuri care trimit un mesaj și care, mai important, oferă posibilitatea utilizatorului să trimită un mesaj”

George Lemnaru este fondatorul companiei Green Horse Games. Numele său este strâns legat de mediul online, acolo unde proiectele sale au atins recunoaștere internațională. Este cazul jocului de strategie militară eRepublik si totodată dezideratul pentru mai noul joc CarsCup, despre care ne vorbește chiar în acest interviu. Despre George mai putem spune că și-a început cariera în atreprenoriat la 21 de ani, a studiat economia  în cadrul Academiei de Studii Economice din Bucureşti, unde a primit şi diploma de master în Comunicare Financiară.

Business Age: Ai inceput cu magazinul online Natura Plant pe vremea cand retailul online era putin reprezentat in Romania. Cum consideri ca a evoluat e-commerce-ul?
George Lemnaru: Fata de perioada 2003-2005 exista o diferenta foarte mare legata de concurenta din cadrul pietei. Acum sunt mult foarte multe magazine online care ofera servicii la un nivel mult peste cel oferit cu aproape 10 ani in urma. Pentru a intra acum pe piata trebuie sa ai un avantaj clar competitiv fata de ceilalti.
 
B.A.: Ai invatat singur, ai pus multa pasiune, ai avut oportunitati. Asa s-au nascut eRepublik si, mai nou, CarsCup. Care sunt coordonatele unui joc online de succes?
G.L.: Orice joc de succes are in spate foarte multa munca si know-how in multe domenii, nu doar game design. Pe langa toate acestea mai este nevoie ca acel joc sa fie special, sa aiba personalitate si sa aduca ceva nou fata de celelalte jocuri de pe piata.
 
B.A.: Cand va fi lansat noul proiect CarsCup si ce aduce special in sfera jocurilor racing?
G.L.: CarsCup nu este doar un joc, este o platforma unde comunitati  diferite de oameni pasionati de masini se aduna si isi creeaza strategii prin care pot cuceri trofee. Este un joc social unde colaborarea in cadrul clubului are o importanta foarte mare.
Jocul exista deja intr-o varianta incompleta pe care o imbunatatim constant. In paralel trimitem noi invitatii catre cei care s-au inregistrat pe CarsCup.com.
 
B.A.: Cum cuceresti lumea -  care sunt cele mai eficiente modalitati de promovare in gaming?
G.L.: Sunt multe modalitati prin care poti promova un joc, dar cea mai importanta dintre ele este viralitatea. Cum poti face un joc viral? Deasemenea sunt multe retete de succes. Eu iubesc sa dezvolt jocuri care trimit un mesaj si care, mai  important, ofera posibilitatea utilizatorului sa trimita un mesaj.
 
B.A.: Care sunt modalitatile de monetizare in cadrul unui joc online, astfel incat sa devina o afacere profitabila? Care consideri ca este ponderea perfecta dintre optiunile free si cele paid?
G.L.: Pot sa spun care este cea mai eficienta modalitate de monetizare: freemium.  Intr-un produs freemium te poti juca gratuit si poti plati bani reali pentru bunuri virtuale care iti imbunatatesc experienta. In felul acesta jocul va obtine venituri de la un numar de oameni care sunt dispusi sa plateasca si, in paralel, restul jucatorilor (majoritatea) au acces la un joc pe care altfel nu ar fi putut sa il joace.
 
B.A.: Intr-un alt interviu, pomeneai despre un joc al religiilor. Este un nou punct de plecare pentru tine? Cum vezi dezvoltarea unui astfel de proiect, care ar putea starni pe langa aprecieri si controverse?
G.L.: Imi plac conceptele care starnesc controverse iar un joc in care religia este implicata poate fi un concept foarte interesant. Evident, acest subiect este sensibil pentru foarte multi oameni si tocmai de aceea ar trebui tratat cu respect.
 
B.A.: Online-ul este un mediu in plina evolutie. Care consideri ca sunt revolutiile la care sa ne asteptam in perioada urmatoare?
G.L.: In ultimii  ani, disponibilitatea oamenilor de a se concentra pe un anumit lucru a scazut in mod constant. Nu mai ne permitem sa petrecem atat de mult timp fiind atenti la ceva pentru ca apar tot timpul noi distractii si mai interesante. Tocmai de aceea aplicatiile mobile s-au dezvoltat atat de mult. In continuare consider ca proiectele care vor  permite utilizatorului sa trimita un mesaj si sa isi spuna parerea, au un potential foarte mare.
 
Pentru final, iti propun doua intrebari pe care le voi integra in proiectul Start up special, al Business Age, un modul de informatii care se adreseaza in special persoanelor aflate la inceput de drum in antreprenoriat.
 
B.A.: Unul dintre cele mai importante motive pentru care tinerii nu isi incep afaceri pe cont propriu il reprezinta lipsa sustinerii financiare. Este un motiv real pentru a amana o idee grozava de afaceri? Care sunt resursele de care poti dispune la inceput de drum?
G.L.: Cea mai importanta resursa, fara de care nu poti  avea succes este dedicarea ta totala. Bani, piata, situatia politica... sunt doar scuze excelente. Cred ca daca iti doresti ceva cu adevarat si esti dispus sa faci sacrificii poti muta muntii.
 
B.A.: Cum te poti pregati pentru situatiile de criza inerente in viata antreprenoriala, astfel incat sa reusesti pe cat posibil sa le previi sau macar sa ai timp de reactie suficient, inainte sa fie prea tarziu?
In primul rand nu ar trebui sa te sperii de crize. Intr-un start-up vei avea probleme. Iar una dintre cele mai mari greseli este sa incerci sa rezolvi inainte toate problemele pe care crezi ca le vei avea.  Cel mai bun lucru este sa te concentrezi in primul rand pe intrebarea: „De ce proiectul meu va fi extraordinar?”

About Author

Business Age
Business Age este centrul de resurse pentru sectorul business care oferă cititorilor informaţii din domenii precum marketing, mărci comunitare, PR şi publicitate, juridic, educaţie financiară, economie, antreprenoriat, afaceri online şi achiziţii publice.
ad-test-3