ad-test-0
ad-test-2

Marius Ghenea, Dragoș Rouă și Silviu Hotăran despre afacerile viitorului, finanțare și succes

În exclusivitate pentru cititorii BusinessAge, trei dintre speakerii de seamă ai evenimentului Antreprenori vs. Investitori au răspuns la câteva întrebări cheie pentru o viitoare afacere de succes. 

Evenimentul Antreprenori vs. Investitori care are loc la Cluj și București pe 25, respectiv 26 octombrie 2012, și își propune să ajute la crearea unei culturi antreprenoriale sănătoase în România. Participanții au posibilitatea de a interacționa activ cu cei mai importanți antreprenori și investitori din România alături de cel mai renumit profesor de antreprenoriat din lume: Robert Hisrich.

La fiecare dintre conferințe sunt așteptați peste 250 de participanți.

Care considerați că sunt meseriile/afacerile viitorului?

Marius Ghenea

Meseriile și afacerile viitorului sunt cele care adreseaza nevoi și probleme încă emergente ale pieței, ale consumatorilor. Fiind vorba despre nevoi emergente, uneori încă nematerializate, ale pieței, afacerile din acest domeniu sunt în general mai mici, dar cu potențial foarte mare de creștere: business-uri pe Internet și servicii pentru activitățile Internet (online marketing, consultanță, aplicații etc.), energie verde și toata zona produselor și serviciilor ecologice/biologice/organice, dar și produse și servicii care adreseaza trenduri demongrafice și sociografice clare, ce vor avea un impact masiv peste 20-30 ani (servicii pentru seniori, ținând cont de fenomenul de îmbătrânire al populației în zonele dezvoltate ale lumii, sau dimpotrivă servicii pentru copii și tineri în majoritatea țărilor emergente, unde populația întinerește de la un deceniu la altul).

Dragoș Roua

Ca meserie nouă, o vad pe cea de networker: persoana care pune în legatură persoane cu interese comune. Într-un context informațional incredibil de aglomerat, o persoană capabilă să facă legaturi între oameni, dorințele lor (și nu în ultimul rând reputația de care se bucură sau nu) va genera foarte multă valoare adaugată.

Ca afacere, probabil tot ce ține de genetică pare a fi pe punctul de exploda. Deja sunt două-trei business-uri în zona creării genomului planetar, și cred că e doar începutul.

Silviu Hotaran

Una dintre cele mai mari provocări ale prezentului și viitorului este volumul imens de informații aflat la dispoziția noastră. În consecință, numărul oportunităților este uriaș. Azi, mai mult ca oricând în istoria omenirii, a decide înseamnă a renunța, și asta face procesul decizional extrem de dificil. Discernământul ne este pus la grea încercare. Din acest motiv, Data Science - interpretarea volumului imens de date ce curge din platformele sociale și web – poate fi o meserie/afacere a viitorului.

Pornești de la zero și ai o idee extraordinară. Cum poți să faci rost de bani?

Marius Ghenea

Nu există „idee extraordinară”, în opinia mea. Multe afaceri uriașe au pornit pe idei deja existente în piață. În plus, nu poți porni la drum doar cu o idee, trebuie să ai un plan clar, trebuie să găsești oamenii potriviți, trebuie să analizezi cât de mare este oportunitatea de piață, să testezi răspunsul pieței, abia dupa aceea poți merge să încerci să faci rost de bani. În mod aparent paradoxal, dacă parcurgi cu seriozitate acești primi pași și dacă feedback-ul e pozitiv, nu va fi foarte greu să găsești și surse de finanțare. În cartea mea Antreprenoriat descriu o duzina de variante și opțiuni de finanțare pentru un startup antreprenorial: nu toate se potrivesc pentru orice afacere și în orice moment, dar există șanse relativ bune ca în orice moment, pentru orice companie, să existe măcar 1-2 variante potrivite de finanțare.

Dragoș Roua

Nu cred că banii sunt un impediment dacă ai o idee extraordinară. Cred că mai important ar fi să îți validezi ideea la scara mai mica, să faci un "minimum viable product" și apoi să te gândești la bani. În ordinea eficienței, eu cred că acestea sunt cele mai importante căi de obținere de fonduri:

- bootstrapping (adică afacerea în sine să genereze suficienți bani cât să se suțină);

- business angles;
- acceleratoare / incubatoare de business.
Silviu Hotaran

Ideea poate fi validată prin discutarea ei cu prieteni, colegi, mentori, familie, cu “stâlpii de încredere” pe care ar fi bine să-i avem și să-i cultivam în jurul nostru. Ar fi bine să încercăm a porni afacerea, a face primii pași, cu resurse proprii, înainte de a apela la alte surse de capital.

 

Definiți succesul într-o afacere. De ce anume depinde succesul unei afaceri?

Marius Ghenea

Succesul într-o afacere înseamnă pe scurt îndeplinirea sau depășirea obiectivelor de business propuse inițial sau pe parcurs. Cu alte cuvinte, succesul este o noțiune relativă, pentru că el se raportează la niște obiective setate de antreprenori, de acționari, de deținătorii afacerii. De obicei, obiectivele unei afaceri sunt legate de obținerea unui profit cât mai bun, fie ca valoare absolută, fie ca rată raportată la investiție sau la alți parametri (la active, la vânzări, etc.). Dincolo de aspectele financiare, ceea ce este însă important e să reușești să construiești ceva durabil, să dezvolți echipe valoroase, mărci cunoscute, să inovezi și să aplici cu succes inovațiile respective în business, să schimbi puțin lumea în bine.

Succesul unei afaceri depinde în cea mai mare măsura de oameni, în mod evident. Separat de echipă, alți factori importanți pentru succesul unei afaceri ar putea fi contextul de piață (scăderi masive ale pieței pot duce la eșecul celui mai bun proiect, în timp ce creșteri foarte mari pot aduce succes chiar unei afaceri mediocre), contingențele guvernamentale (pot apărea elemente noi de legislație care să schimbe modul cum se face afacerea respectivă, în sens pozitiv dar și, de multe ori, în sens negativ) și nu în ultimul rând, atitudinea antreprenorilor.

Dragoș Roua

Succesul înseamnă să oferi valoare în mod constant la costuri mai mici decât veniturile. Indiferent ce faci.

Silviu Hotaran

Definiția succesului este, sau ar trebui sa fie, una foarte personală. Mai mult, definiția poate să se schimbe în timp, pentru fiecare dintre noi. În opinia mea, ar trebui să plece de la valoarea creată/adaugată, impact, experiență, sustenabilitate etc. Banii reprezintă consecința, efectul afacerii de succes.

Factorii de care depinde succesul sunt numeroși: viziunea, deciziile și asumarea riscurilor, capacitatea de a învăța din greșeli, modelul de afaceri, stabilirea priorităților. Evident, a avea oamenii potriviți la locul potrivit, la momentul potrivit, este extrem de important. Dezvoltarea de parteneriate, atitudinea față de client și piața au un rol determinant.

Extra Info

Marius Ghenea  Este unul dintre cei mai importanți antreprenori romani din online. Pentru mulți este cunoscut ca unul dintre cei cinci investitori prezenți în emisiunea Arena Leilor. Prin achizițiile sale, antreprenorul creează un grup cu afaceri anuale de aproape 30 de milioane de euro.

Dragoș Roua a creat de la zero o companie de online publishing, la sfârșitul anilor 90, finantând-o cu ajutorul celor 3 F: “family, friend, and fools”. 10 ani mai târziu a facut un exit de succes și a decis să încerce antreprenoriatul și pe alte continente. Deține o companie în Noua Zeelanda și își împarte timpul între antipozi și România, considerându-se un “digital nomad”.

Silviu Hotaran a devenit ”antreprenor în educație” la începutul anului 2009, pasiunea și obiectivul său fiind schimbarea și dezvoltarea oamenilor, echipelor și organizațiilor, prin proiecte complexe (training, coaching, mentoring etc.), orientate pe obiective. În perioada 1996-2008 Silviu a fost General Manager la Microsoft, 9 ani pentru filiala din România și 3 ani pentru Europa de Sud Est, unde a răspuns de dezvoltarea afacerilor și organizațiilor Microsoft din 12 țări.

Invitatul din străinătate al conferinței Antreprenori vs. Investitori este Robert D. Hisrich. Profesor de antreprenoriat la nivel mondial și director al Centrului Walker pentru antreprenoriat la nivel mondial în cadrul Thunderbird, Hisrich este presedinte al asociației H&B, o firmă de consultanță in marketing și management fondată de el.

About Author

Business Age
Business Age este centrul de resurse pentru sectorul business care oferă cititorilor informaţii din domenii precum marketing, mărci comunitare, PR şi publicitate, juridic, educaţie financiară, economie, antreprenoriat, afaceri online şi achiziţii publice.
ad-test-3