S&P 500, cel mai mare indice al bursei americane, este un club exclusiv al companiilor. Pentru a se alătura, acestea trebuie să îndeplinească criterii stricte: patru trimestre consecutive de profit, o valoare de piață de peste 18 miliarde de dolari și selecția de către un comitet care realizează lista.
Cu încheierea celui de-al treilea trimestru, doi giganți AI au intrat în club. Pe 23 septembrie, Palantir și Dell se vor alătura indicelui, după performanțe remarcabile în acest an - cu vânzările Palantir în creștere cu 27% față de anul precedent și câștigurile Dell pentru serverele AI în creștere cu 80% în al doilea trimestru. Cele două corporații vor fi printre cele mai mari dețineri ale S&P 500, evaluate la 73 miliarde de dolari, respectiv 74 miliarde de dolari, după câștiguri semnificative ale acțiunilor. Această includere vine după ce companiile tehnologice Super Micro și CrowdStrike au intrat în indice mai devreme în acest an, informează cnbc.com.
Cine iese? Alături de Palantir și Dell, firma de asigurări Erie Indemnity va intra în S&P 500, în timp ce Etsy, Bio-Rad Laboratories și American Airlines vor ieși, după scăderi de 19%, 12%, respectiv 21% în ultimul an.
Pentru Dell, anunțul marchează o revenire la indicele de referință. Producătorul de computere și servere a fost un constituent din 1996 până în 2013, când fondatorul Michael Dell și firma de private equity Silver Lake au preluat compania. Dell a revenit la bursă în 2018. Iar din 2019, compania a fost profitabilă aproape în fiecare trimestru. Acțiunea sa a crescut cu 90% în 2023 și cu 33% până în prezent, alimentată de vânzările de servere care conțin unități de procesare grafică Nvidia, care pot gestiona sarcinile de lucru ale Inteligenței Artificiale. Pe 29 august, Dell a declarat investitorilor că are o cerere de 3,2 miliarde de dolari pentru servere AI în trimestrul încheiat pe 2 august, în creștere cu 23% față de trimestrul anterior.
Palantir a fost fondat ca startup cu finanțare tip venture acum mai bine de 15 ani și a intrat la bursă pe New York Stock Exchange în 2020. În al patrulea trimestru al anului 2022, compania a început să înregistreze profituri. În al doilea trimestru, profitul net al Palantir a fost de 135,6 milioane de dolari, față de 27,9 milioane de dolari în aceeași perioadă a anului precedent. Creșterea anuală a veniturilor a fost accelerată pentru patru trimestre consecutive. Cofondatorul și CEO-ul Palantir, Alex Karp, și-a câștigat reputația de a promova patriotismul în tehnologie, ajutând guvernul și agențiile militare să își gestioneze datele. El a declarat recent pentru The New York Times că Palantir este angajat în "găsirea lucrurilor ascunse".
Palantir, compania secretă din spatele datelor complexe
Numită după "piatra care vede tot" din "Stăpânul Inelelor", Palantir are într-adevăr "ochiul" îndreptat asupra tuturor. Această companie tehnologică din SUA a stârnit recent un interes semnificativ al publicului, dar, în ciuda faptului că există de peste două decenii, puțini recunosc numele și chiar mai puțini știu ce face.
Ascunsă la vedere, Palantir îi ajută pe clienți, inclusiv SEC, CIA și armata SUA, să rezolve probleme complexe cu date mari - chiar să prevadă atacuri teroriste în Europa, potrivit CEO-ului Alex Karp. Deși Palantir se bazează în mare măsură pe contractele guvernamentale, veniturile sale comerciale au crescut constant, alimentate de cererea în creștere pentru produsul său de Inteligență Artificială. În ultimul trimestru al anului 2023, veniturile sale din partea guvernului SUA au crescut cu 11% față de anul precedent, iar veniturile comerciale au crescut cu 32%. Acest succes s-a tradus într-o triplare a profitului anual, atingând o creștere remarcabilă a veniturilor din al patrulea trimestru de 20%, depășind așteptările Wall Street. În consecință, acțiunile Palantir au crescut cu aproximativ 226% în ultimul an - depășind creșterea de aproximativ 51% a Nasdaq-100, bogat în tehnologie. Partenerii comerciali folosesc Palantir pentru a obține un avantaj cu AI prin noua sa platformă de inteligență artificială. Anul trecut, CEO-ul Alex Karp a declarat că produsul era atât de puternic încât nu erau siguri dacă "ar trebui să îl vândă chiar și unora" dintre clienți.