transport avion

Costurile de transport maritim s-au triplat față de anul trecut, congestionarea porturilor revenind la niveluri pandemice

Maersk, cel mai mare operator în transportul maritim containerizat și cel mai mare operator de vase de transport maritim, preconizează o creștere de 4,5% a comerțului mondial cu containere, pe fondul cererii puternice și al creșterii costurilor de transport

Începând de anul trecut, atacurile rebelilor houthi din apropierea Mării Roșii au închis Canalul Suez, provocând întârzieri majore și congestionând porturile din Singapore până în Spania. Aceste perturbări au prelungit durata călătoriilor, au provocat haos în programări și au blocat containerele în întreaga lume, ducând la o creștere bruscă a costurilor de transport maritim.

Această criză afectează profiturile companiilor din întreaga lumea, iar unele și-au înjumătățit perspectivele de profit din cauza întârzierilor prelungite ale livrărilor și a creșterii costurilor de transport, afectând în SUA bunuri în valoare de aproape 18 milioane de dolari. În mod similar, retailerul de îmbrăcăminte american J. Jill a fost nevoit să recurgă la transportul aerian costisitor pentru a urgenta livrarea articolelor, ceea ce a avut un impact asupra cheltuielilor logistice. 

La 14 iunie, costul mediu global al transportului unui container de 12 m a ajuns la 4,100 de dolari - mai mult decât triplu față de prețul de anul trecut și cea mai mare rată din septembrie 2022, conform Freightos.

De exemplu, rutele din Asia către Coasta de Est a SUA sunt în prezent la 7.000 de dolari - o creștere substanțială față de rata tipică de 3.500 de dolari de dinainte de pandemie.

Maersk, companie daneză, preconizează în următoarea perioadă o navigare mai lină. În prezent, compania anticipează că schimburile globale de containere vor crește cu 2,5-4,5% în acest an, previziunile înclinând spre limita superioară a acestui interval. Organizația Mondială a Comerțului (OMC) a preconizat recent o revenire promițătoare a volumului comerțului mondial pentru 2024 - preconizând o creștere de 2,6 % după scăderea de anul trecut, determinată de scăderea inflației și de normalizarea politicilor monetare. În ciuda posibilelor perturbări cauzate de tensiunile geopolitice și de fragmentarea comerțului, OMC rămâne optimistă, preconizând o creștere suplimentară a volumului schimburilor comerciale până la 3,3% în 2025.

About Author