George Miloșan - Expert în geopolitică și geoeconomie

Ferrari intră în ,,era electrică’’. Cu susținerea președintelui Italiei...

Săptămâna trecută, președintele Italiei, Sergio Mattarella - revenit în patrie după o fructuoasă vizită în România - a inaugurat o nouă unitate industrială a societății Ferrari, la Maranello - regiunea Emilia Romagna - unde se află și vechile secții de producție construite de familia care a dat numele societății. Este vorba de o investiție de 200 milioane de euro. Aici, vor fi produse noile modele Purosangue și Sf/90 Stradale, dar și primul autotuturism electric al celebrei firme italiene. Modelul electric va fi prezentat publicului spre sfârșitul anului viitor. De altfel, știrea a fost preluată de mai toate agențiile de știri cu câteva zile înainte de evenimentul de la Maranello. 

Familia Ferrari și România

Șeful statului, admirator al bolizilor Ferrari, a fost însoțit de John Elkann, președintele societății și de vicepreședintele Piero Ferrari, fiul fondatorului Enzo Ferrari. Vicepreședintele multimiliardar deține 10% din acțiunile firmei și are strânse legături de rudenie cu țara noastră. Soția sa, Romina Gingașu, este născută la Călărași. Când familia Ferrari vine în vizită în România, una dintre gazde este miliardarul nostru, Ion Țiriac, după cum scrie presa română și peninsulară.

Intrarea brandului Ferrari în ,,era electică’’ este o adevărată cotitură în strategia celui mai cunoscut producător auto italian. Este mai mult decât o aliniere la o nouă modă. Este o necesitate. Se știe că staff-ul Ferrari și acționariatul au refuzat ani la rând angajarea pe segmentul electric. 

Cu intrarea în producție a noii unități, numărul de autoturisme produse anual va atinge cifra de 20 de mii. Este o altă premieră în politica firmei după o lungă perioadă în care cota autoimpusă nu a depășit 14 mii unități. Un autoturism Ferrari electric va costa aproximativ jumătate de milion euro iar cu îmbunătățiri va atinge 600 de mii. 

John Elkann, un fel de Henry Ford, modern și european

Președintele Elkann - care s-a urcat deja la volanul prototipului electric - are cuvinte de laudă despre acesta. ,,Am probat noua Ferrari electrică și pot să spun că este excepțională. Emoțiile sunt incredibile. Pentru noi, aprecia Elkann, mașina electrică este ca un banc de probă care ne permite să utilizăm noi tehnologii - din domeniul electric și electronic - și să producem modele nemaivăzute până acum’’. Unele surse apropiate conducerii Ferrari arată că proiectanții de la Maranello lucrează la două noi modele electrice, care vor fi lansate în 2026 și 2028. 

În Italia, grupul Stellantis - condus de același John Elkann - produce, la Torino, modelul electric FIAT 500 (EV). La începutul lunii mai, a fost anunțată achiziția de către Stellantis a unei cote de 21% din capitalul societății chineze Leapmotor, care pătrunde astfel pe piața italiană și europeană cu modelele T03 și C10.  Probabil, într-o altă etapă, aceste modele vor fi produse în Italia, eludându-se astfel măsurile luate de Comisia UE în confruntarea economico-comercială cu China. Este vorba de cunoscuta politică de-risking promovată de comisia condusă de Ursula von der Leyen. Leapmotor devine astfel a 15-a marcă a grupului Stellantis - constituit în 2020 prin fuziunea societății franceze PSA cu grupul italo-american Fiat-Crysler Automobiles - cu sediul la Amsterdam, unde taxele sunt mai mici decât în Italia sau America. Alte mărci ale grupului: Dodge, Citroèn, Opel, Peugeot, Alfa Romeo, FIAT. Stellantis este al patrulea producător mondial de autovehicule și a 29-a societate, ca cifră de afaceri.

Concluzii

Revenind la societatea Ferrari, subliniez că aceasta aparține - în proporție de 90% - grupului italo-olandez Exor, controlat de familia Agnelli, în al cărui leadership Elkan are un rol central. El este directorul general al acestui grup care, între altele, deține și clubul Juventus din Torino. John Elkann este nepot de fiică al celebrului Gianni Agnelli ,,Avocatul’’, cum era cunoscut - șeful acestei familii până la moartea sa, în 2003. Gianni Agnelli l-a numit succesor al său la conducerea familiei și deținător al unor importante funcții administrative în societățile controlate de aceasta. Pe linie paternă, John este fiul unui cunoscut ziarist și scriitor italo-franco-american, Alain Elkann, descendent al unei influente familii de origine ebraică - greu încercată în perioada ocupației naziste - din Franța. Familia Agnelli nu a dorit ca societatea Ferrari să intre în combinația care a condus la constituirea grupului Stellantis. Arhitectul combinațiilor FIAT - practic, al renașterii sale sub alte forme - a fost Sergio Marchione, un italo-canadian decedat în 2018.

George Miloșan - Expert în geopolitică, geoeconomie, criminalitate organizată transfrontalieră și antiterorism, cu articole publicate în presa română și italiană.

About Author