Investițiile cresc, dar lanțurile de aprovizionare scârțâie sub presiunea tarifelor și a crizei de metale rare a Chinei. După ani de relocare a producției în Asia, industria auto americană pare să vireze din nou spre casă — dar motorul acestei reveniri este alimentat mai degrabă de tarife și tensiuni geopolitice decât de o creștere organică a cererii. Gigantul Stellantis a anunțat cel mai ambițios plan de investiții din istoria sa în SUA: 13 miliarde de dolari pentru extinderea fabricilor din Michigan, Illinois, Indiana și Ohio, cu 5.000 de noi locuri de muncă până în 2029. Inițiativa se aliniază perfect cu agenda de reindustrializare promovată de Donald Trump, care a impus tarife de 15% pe vehiculele importate.
Deși investițiile par spectaculoase, specialiștii spun că multe dintre ele reprezintă reconfigurări ale fabricilor existente, nu construcții noi. Potrivit AutoForecast Solutions, nu se întrevede un „boom al producției”, ci mai degrabă o strategie de evitare a tarifelor.
Exemplele sunt grăitoare:
- General Motors ($GM) a renunțat la planurile pentru un hub major de vehicule electrice, redirecționând investițiile către producția de camioane pe benzină.
- O parte din noile locuri de muncă promise de Stellantis se suprapun cu angajamentele de 18,9 miliarde USD făcute în acordul din 2023 cu sindicatul UAW, ridicând semne de întrebare asupra impactului net.
Acțiunile furnizorilor auto au scăzut cu aproximativ 8,5% săptămâna trecută — cel mai mare declin de la valul de tarife din aprilie — după falimentele First Brands și Tricolor Holdings. Lanțurile de aprovizionare globale sunt tensionate, pe fondul restricțiilor tot mai severe impuse de China la exportul de metale rare. Roberto Vavassori, președintele Asociației Europene a Producătorilor de Piese Auto, avertizează: „Rezerva strategică pur și simplu nu mai există.” Provocarea reală o reprezintă lanțurile de aprovizionare. Tensiunile comerciale, lipsa materiilor rare și costurile energetice ridicate amenință să submineze avantajele obținute prin repatrierea producției. În lipsa unei infrastructuri locale competitive și a unei politici coerente de stimulare a furnizorilor, „renașterea” auto americană riscă să se transforme într-o simplă strategie de supraviețuire, informează investing.com
Sursa foto Shutterstock