În conformitate cu datele Agenției Internaționale pentru Energie (AIE), aproximativ 10 milioane de autovehicule electrice vor fi vândute în China în 2024, cifră care reprezintă peste 30% din vânzările totale în domeniu, pe piața Marelui Dragon. Excluzând piața chineză, vânzările la nivel mondial vor atinge 18 milioane. La același nivel, numărul autovehiculelor electrice vândute în primele trei luni ale acestui an a fost mai mare decât tot ce s-a comercializat în 2020. În Statele Unite însă, doar 12% din vânzări au acoperit segmentul electric în timp ce pe piața europeană proporția a fost cu puțin sub 20%. La acest capitol, stau bine și țările asiatice emergente: 15% în Vietnam și 11% în Thailanda. În China anului 2030, un automobil din trei va fi electic, în timp ce în Europa și Statele Unite, proporția va fi de unul la cinci.
Prețurile, bată-le vina
Pe malurile Atlanticului de nord, prețurile autovehiculelor electrice sunt sensibil mai mari decât ale celor cu combustie internă. În China însă, în 60% din cazuri, sunt mai mici. Chiar și atunci când sunt mai mari - cum se întâmplă în Europa și Statele Unite - cheltuielile ulterioare achiziției justifică investiția. Subvenționarea de către stat a costurilor de încărcare este și va rămâne un mare avantaj pentru posesorii automobilelor electrice - la fel și pentru producători - aspect ce ar putea conduce la o creștere a pieței în statele cu această disponibilitate. Numărul stațiilor de încărcare, la nivel global, a crescut cu 40% în 2023 față de 2022. Rata creșterii numărului de stații cu încărcare rapidă a depășit cu mult același indicator aferent stațiilor ,,clasice’’. Totuși, pentru a se ajunge la un echilibru între cerere și ofertă pe segmentul alimentării, rețelele de încărcare ar trebui să crească de 6-7 ori până în 2035.
Evoluția pieței pune în umbră optimismul din ultimii ani
,,Revoluția electrică’’ din sectorul automobilistic începe să se domolească în timp - ca mai toate revoluțiile - în ciuda statisticii prezentată mai sus. Semnalele vin din mai multe regiuni ale planetei. Mari producători ca Tesla și Volkswagen, de exemplu, au fost nevoiți să decidă reducerea producției pe 2024 datorită comenzilor sub previziuni. Aici este vorba și de concurența societăților din China, țară care la nivelul UE este acuzată că acordă subvenții guvernamentale producătorilor autohtoni. Bruxelles-ul a ordonat o anchetă care este în curs. Mai bine zis, bate pasul pe loc pentru că chinezii sunt cam reticenți când este vorba să le pună europenilor date la dispoziție. ,,Vom folosi alte surse de informare’’ - strigă sus și tare oficialii Comisiei UE trimiși să rezolve situația. Tare aș vrea să știu care sunt acelea.
Dar mai este ceva. Creșterea ratelor dobânzilor - despre care am scris în articolul precedent - a influențat negativ consumul, mai ales în Europa, inclusiv pe segmentul autoturismelor electrice. În plus, producătorii au înțeles că ,,electrificarea’’ nu aduce profitul generat de clasicele modele cu combustie internă. În acest context, elementele cheie ale menținerii unui coeficient generos de profitabilitate rămân cele cunoscute de decenii: flexibilitatatea și diversificarea producției. Adică, producătorii să beneficieze de avantajele guvernamentale pentru ,,electric’’ dar cu menținerea în fabricație a modelelor cu propulsie bazată pe combustibili fosili. Simplu și foarte puțin ,,verde’’.
În paralel, cercetarea în domeniu face pași care ne apropie de vechile filme științifico-fantastice. Soluțiile inovative privesc alimentarea wireless, sau cu inducție electromagnetică, care permite încărcarea bateriilor chiar în locurile de parcare. Specialiștii de la NASA, în colaborare cu cei de la Purdue University din West Lafayette (Indiana ), au inventat un sistem de răcire a cablului de alimentare care reduce durata operației la aproximativ 5 minute. Cât un plin de benzină, dar gratis sau aproape…
George Miloșan - Expert în geopolitică, geoeconomie, criminalitate organizată transfrontalieră și antiterorism, cu articole publicate în presa română și italiană.