Piața media din România continuă să crească, în ciuda provocărilor economice și tensiunilor globale, arată Media Fact Book 2024. Conform sursei, se preconizează că piața va atinge 762 milioane de euro până la sfârșitul anului 2024 cu media digitală pe un trend ascendent, reprezentând 36% din piață, impulsionată de creșterea comerțului online și schimbările în obiceiurile de consum.
Ultimii ani au fost caracterizați de o creștere explozivă a consumului de media digitale. Platformele social media precum Facebook, TikTok și Instagram au devenit centrale în modul în care românii consumă știri și informații, în timp ce serviciile de streaming provoacă în continuare dominația televiziunii tradiționale. Stabilitatea economică și revenirea evenimentelor sportive majore, cum ar fi alegerile electorale, Euro 2024 - Campionatul European de Fotbal și Jocurile Olimpice de la Paris, vor accelera cheltuielile de publicitate din 2024 cu +9% față de 2023. Estimarea actuală este că piața totală de media va ajunge la 762 milioane de euro până la sfârșitul anului 2024, cu o creștere semnificativă pentru TV (+10%) și OOH (+10%), o creștere moderată pentru digital (+7%) și radio (+7%) și o tendință descendentă pentru print (-10%).
Cheltuielile nete plătite pentru publicitate sunt conduse de retail
În continuare retailul este pe primul loc în top 10 sectoare care au plătit publicitate, cu 25% din totalul pieței media nete estimate, care a continuat să crească în 2023 cu +10% față de 2022, urmat de sănătate (17%), cu o evoluție stabilă față de 2022 și alimentație și băuturi (12%), în creștere cu +8% față de 2022. Comerțul electronic (10%) și serviciile financiare urmează în top, ambele pe un trend pozitiv, cu +10% și respectiv +6% vs. 2022.
Televiziunea tradițională încă vor domina piața din România, susținută de evenimente sportive mari, cum ar fi Campionatul European de Fotbal și Olimpiada de la Paris iar inteligența artificială și criza costului vieții influențează strategiile media. Publicitatea digitală devine tot mai sofisticată, iar companiile trebuie să se adapteze rapid la aceste schimbări pentru a rămâne competitive.
În același timp, consumul de media pe dispozitive mobile este în creștere, iar rețelele sociale joacă un rol din ce în ce mai important în strategii de marketing. Publicul își dorește conținut accesibil și interactiv, ceea ce determină companiile să investească în tehnologii noi și să creeze campanii inovatoare.
Sursa foto Shutterstock