George Miloșan - Expert în geopolitică și geoeconomie

Revitalizarea industriei de armament și muniție în Europa, ca urmare a agresiunii Rusiei în Ucraina și a războiului de apărare al ucrainenilor, are consecințe directe în domenii care nu s-au intersectat vreodată în istorie. Este vorba de arme și sport. Desigur, arcul cu săgeți și pistolul de tir sunt arme utilizate în sport, dar exemplul de mai jos se referă la cu totul altceva. Cei mai mulți spectatori și telespectatori care au urmărit recenta finală a Ligii Campionilor de pe stadionul Wembley nu au fost interesați de panourile publicitare care apăreau mereu în timpul partidei. Specialiștii pe segmentul publicității au observat însă logo-ul marelui concern german Rheinmetall, cel mai important producător de armament din Germania și chiar din Europa. Logo-ul nu i-a ajutat prea mult pe jucătorii de la Borussia Dortmund, care au pierdut meciul în fața spaniolilor de la Real Madrid. Știau însă că primele de joc vor fi ceva mai consistente decât în mod obișnuit, datorită unei inițiative financiare unică în istoria clubului: acordul de publicitate cu Rheinmetall. 

Scurtă istorie a unui acord unic

În zilele dinaintea partidei de la Londra, conducerea clubului de pe valea Ruhrului -  cândva ,,plămânul industrial’’ al Germaniei - anunța un acord de trei ani cu concernul producător de arme amintit mai sus. Nu mai puțin de 20 de milioane euro vor intra în vistieria clubului în baza acestei înțelegeri. În contextul prezentării acordului, Hans-Joachim Watze, președintele clubului din Dortmund, a ținut un discurs arătând ,,necesitatea apărării celor doi piloni ai societății democratice: securitatea și apărarea’’. ,,Astăzi, a adăugat Watze, ne dăm seama ce înseamnă să apărăm libertatea în Europa. Trebuie să ne obișnuim cu această nouă realitate’’. Cuvintele lui Watse par a fi profetice, mai ales că vin din partea unei persoane care n-a avut de-a face cu armele. Cel puțin până acum. Vorba proverbului: ,,nimeni nu este profet în...domeniul lui’’. A înțeles însă că trăim într-o ,,nouă realitate’’ pe care nimeni nu și-a dorit-o. Peste Rin, în Franța și peste Alpi, în Italia, marii producători de armament se gândesc să semneze acorduri similare cu cluburile de fotbal și nu numai. Pe vremuri, fabricile românești producătoare de arme aveau propriile lor echipe de fotbal, numite codificat: ,,Metalul’’. Ca să nu mai vorbim de ,,marile’’ ministere, Internele și Apărarea, cu Dinamo și Steaua lor.

Acordul a fost încheiat sub înaltul patronaj - și binecuvântarea politică, am adăuga noi - al ministrului german al apărării, Boris Pistorius.

Stânga radicală germană este critică la modul ironic

Rheinmetall are o cifră de afaceri de 7,2 miliarde de euro și 28 de mii de salariați. De la începutul războiului a furnizat Kievului piese de artilerie, tancuri, sisteme antirachetă și muniție. Mare parte din suma de 102 miliarde euro, destinată înarmării de către guvernul de la Berlin, va reveni acestui concern. 

Presa germană a acordat puține spații comentariilor pe marginea acestui eveniment  sportiv, financiar și … militar. Din zona politică s-a ridicat gruparea Linke - stânga radicală antimilitaristă - extrem de critică la adresa acordului și în general, a guvernului. ,,Anul viitor, Borussia va juca cu imaginea unui tanc pe tricou’’ aprecia ironic unul dintre liderii formațiunii politice, în revista 11 Freunde. De remarcat că în 2023, această publicație anunțase încetarea unui acord de același tip, între clubul Schalke 04 și grupul rusesc Gazprom. Motivele erau evidente. Fără banii rușilor însă, echipa din Gelsenkirchen a retrogradat din Bundesliga. Sic transit gloria mundi.

George Miloșan - Expert în geopolitică, geoeconomie, criminalitate organizată transfrontalieră și antiterorism, cu articole publicate în presa română și italiană.

About Author