Rafael Nadal, unul dintre cei mai mari jucători de tenis din istorie, și-a încheiat cariera legendară în 2024 la finalele Cupei Davis, după ce a acumulat o avere impresionantă în tenis. Cu un total de 134,9 milioane de dolari câștigați din premii, Nadal ocupă locul doi în clasamentul câștigurilor din ATP, fiind depășit doar de Novak Djokovic.
În cariera sa remarcabilă, Nadal a câștigat 92 de titluri de simplu, inclusiv 22 de titluri de Grand Slam și 36 de trofee Masters 1000, păstrându-se în top 10 ATP timp de 912 săptămâni consecutive, un record neegalat. În afara terenului, succesul său a fost la fel de răsunător, generând peste 415 milioane de dolari din sponsorizări și afaceri, cu branduri precum Nike, Kia și Richard Mille.
Moștenirea lui Nadal înseamnă și cifre impresionante la nivel de sponsori și marketing sportiv.
În primii ani, este posibil ca limba engleză a lui Nadal să fi limitat atracția sa globală, dar a început să câștige atenția din partea sponsorilor în jurul anului 2011, când a depășit pentru prima dată 20 de milioane de dolari în afara terenului de tenis. Deși nu a schimbat chiar jocul de marketing precum Federer (unul dintre cei șapte sportivi care au depășit 1 miliard de dolari în câștiguri în timp ce erau încă activi) sau Williams (care a devenit una dintre cele mai bogate femei din America, cu o avere netă estimată acum de Forbes la 340 de milioane de dolari), Nadal a menținut un portofoliu robust de sponsori care este, de asemenea, neobișnuit de stabil pentru standardele tenisului, unde jucătorii schimbă adesea partenerii de marcă la fiecare câțiva ani. Pe lângă relația sa îndelungată cu Nike, Nadal este legat de Kia din 2004, anul dinaintea victoriei sale la Roland Garros, și a jucat cu rachete Babolat de când era un junior de 9 ani în 1995, semnând primul său contract internațional cu compania în 2001. A preluat ceasurile Richard Mille în 2010 și Telefónica din Spania în 2014, iar Infosys, Louis Vuitton și Subway sunt printre cele mai recente adăugiri la un stabiliment care numără mai mult de o duzină de mărci. „Multe dintre ele au apărut în urma unor accidentări când el nu era în centrul atenției, iar asta spune multe despre ceea ce a făcut pentru brand”, spune Joe Favorito, un cunoscut consultant de marketing sportiv și fost director al WTA Tour. „Nimeni nu a fugit”, mai adaugă acesta.
„Singurul lucru pe care Rafa îl avea mai mult decât oricine altcineva era emoția”, spune Favorito, care observă, de asemenea, că simțul modei al lui Nadal - până la culoarea pantofilor - l-a făcut imediat recunoscut. Sponsorii erau atrași în special de lupta sa continuă cu Federer, iar turneele mici erau dispuse să le plătească fiecăruia peste 1 milion de dolari în taxe de participare doar pentru a apărea. „Roger era mai mult vedeta clasică elegantă, iar Rafa era mai mult rivalul răzvrătit, fără mâneci, cu părul lung mediteranean, și cred că s-au potrivit foarte bine”, spune Stuart Duguid, cofondator al agenției de talente Evolve, care reprezintă vedetele actuale Naomi Osaka și Nick Kyrgios. „Nu cred că ar fi avut cariera unuia fără a celuilalt, în multe privințe”.
În Spania, Nadal este la un alt nivel. „Probabil că este mai important decât LeBron James în SUA”, spune Duguid, observând că Nadal a avut un tip de vizibilitate constantă pe care majoritatea celorlalți sportivi-vedetă ai țării, care provin din sporturi de echipă, nu au putut-o avea niciodată. Favorito, care își amintește că l-a văzut pe Nadal la un meci anterior de Cupa Davis în Spania, este și mai concis în legătură cu locul său în panteonul țării: „Este ca un zeu”.
Mulți dintre sponsorii lui Nadal, dacă nu chiar toți, ar trebui să continue să-l susțină la pensie. El a demonstrat deja că poate fi un promotor relevant atunci când nu joacă - accidentările l-au limitat la nouă turnee în ultimele două sezoane, inclusiv doar două din ultimele opt Grand Slam-uri - iar experiența lui Federer este instructivă. Legenda elvețiană în vârstă de 43 de ani încă încasa aproximativ 95 de milioane de dolari pe an când s-a retras din tenis și continuă să lucreze cu marea majoritate a partenerilor săi din perioada în care juca.„Cred că încă tipărește bani”, spune un agent de tenis despre Nadal, care a câștigat anul trecut aproximativ 23 de milioane de dolari în afara terenului. „Nu face nimic decât dacă sunt bani mulți. El este încă Rafa Nadal.”
Retragerea oferă, de asemenea, un avantaj pentru comercianți. Jucătorii activi, care trebuie să țină cont de calendarul turneelor de tenis care se desfășoară pe tot parcursul anului, încearcă de obicei să își înghesuie toate angajamentele de brand în doar câteva zile. Nadal va avea brusc mult mai mult timp la dispoziție pentru a se angaja față de partenerii săi, dacă va alege să o facă.
Sursa foto Shutterstock