Uniunea Europeană impune implementarea tehnologiei de Asistență Inteligentă la Viteză

Începând cu iulie 2024, Uniunea Europeană impune implementarea tehnologiei de Asistență Inteligentă la Viteză (ISA- Intelligent Speed Assistance) pe toate mașinile noi. Odată cu această măsură esențială care a devenit obligatorie, siguranța rutieră în Uniunea Europeană este sporită marcând un pas important spre reducerea accidentelor rutiere și îmbunătățirea siguranței pe drumurile europene.

Normele care impun utilizarea tehnologiei au fost stabilite în 2019 de către Comisia Europeană. Potrivit acestei decizii, ISA a devenit obligatorie pentru toate modelele noi de vehicule începând cu iulie 2022. Acum, la doi ani după acest termen, fiecare mașină nouă din Uniunea Europeană, indiferent de model, trebuie să fie echipată cu acest sistem inovator.

Legiuitorii europeni consideră că aceste norme vor face drumurile mai sigure. Cu toate acestea, unii critici subliniază că tehnologia adăugată ar putea complica și mai mult experiența de condus, deja suprasaturată cu diverse sisteme de asistență. Mai mult, deși legislația UE nu are forță juridică în Regatul Unit, este greu de imaginat că mulți producători vor face o derogare pentru Marea Britanie.

Cum funcționează tehnologia ISA?

În primul rând, limita de viteză pe un anumit drum poate fi detectată prin utilizarea datelor de la sistemul global de navigație prin satelit (GNSS) - cum ar fi sistemul global de poziționare (GPS) - și a unei hărți digitale pentru a obține o limită de viteză. Aceasta poate fi combinată cu recunoașterea semnelor fizice. Apoi, în cazul în care șoferul depășește limita de viteză, sistemul ISA îl avertizează, dar nu îi restricționează complet controlul asupra mașinii.

Producătorii au patru opțiuni pentru implementarea ISA:

1. Avertisment acustic.

2. Avertisment prin vibrație în cascadă.

3. Feedback haptic prin pedala de accelerație.

4. Limitator de viteză.

Primele două opțiuni nu intervin direct în controlul vehiculului, oferind doar avertizări, în timp ce ultimele două opțiuni implică o intervenție mai activă. Chiar și în cazul funcției de control al vitezei, șoferul poate anula sistemul prin apăsarea mai adâncă a pedalei de accelerație. În cazul în care șoferul este puțin prea entuziast, sistemul ISA trebuie să îl informeze că limita a fost depășită, dar, conform Cartei europene a siguranței rutiere, „să nu îi restricționeze posibilitatea de a acționa în orice moment în timpul conducerii”. Comisia Europeană a remarcat: „Chiar și în cazul funcției de control al vitezei, în care viteza mașinii va fi redusă ușor în mod automat, sistemul poate fi anulat fără probleme de către șofer prin apăsarea pedalei de accelerație puțin mai adânc.”

 

Sursa foto Shutterstock

About Author