Sunt la ora 21.30, intr-o zi buna de lucru aflata la mijlocul unei saptamani. Ma gandesc la desele contacte de afaceri si la experientele avute in relatiile contractuale cu diverse si celebre firme iesene; nu pot sa nu remarc ca le uneste ceva: lipsa coloanei vertebrale a managementului profesionist.

Iata de ce…

Functioneaza avand la baza un management super centralizat, oligarhic, ce trage dupa sine o structura semifunctionala, afectata de lipsa unei strategii coerente la nivel corporatist si de produs (existenta unui brand corporatist, a unei strategii de brand, a unei identitati corporatiste promovata pozitiv si stabilizata) si mai ales de lipsa deciziilor ce au la baza planul de afaceri, indicatorii de analiza si previziune a evolutiei pietei si a riscurilor, strategia si politicile de resurse umane si cultura organizationala. Este dovedit practic si demonstrat teoretic ca afacerile prospere, de durata sunt gandite, proiectate si dezvoltate avand in grija administrarea explicita a brandului corporatist, a identitatii corporatiste, a brandurilor de produs (unde este cazul) si, mai ales, valorizarea si fidelizarea resurselor umane.

De cele mai multe ori, decizia de a promova firma si produsele este luata fara o analiza pertinenta a publicului tinta, a mediului concurential si fara a fi elaborata o strategie clara. Este la moda sa se incropeasca o schita de design, mai mult sau mai putin reusita, care sa devina prin intermediul mass-mediei, a afisajului stradal etc. o prezenta foarte mediatizata. Efectul pe termen scurt al acestei actiuni imprima o crestere usoara a notorietatii si a vanzarilor. Problema este, insa, ca deserviciile aduse marcii, produsului si, implicit, companiei sunt mari pe termen mediu si lung. Acestea se cuantifica intr-o pozitionare slaba pe piata, notorietate negativa, dar mai ales prin disparitia totala din aria de interes a publicului tinta; e notoriu faptul ca o mare parte din firme nu rezista mai mult de cinci ani pe piata.

Costurile unei decizii corecte sunt evaluate gresit de cele mai multe ori. Unii dintre managerii nostri de tranzitie (administratori de firma) cred ca resursele umane pregatite si eficiente se pot gasi oriunde, cred ca o afacere se construieste avand baza speculativa si intuitiva, ca promovarea se poate face aruncand in publicul tinta cu mii de mesaje disparate, puse in contexte grafice uneori grotesti si aglomerate (mesajul astfel transmis se dilueaza pe traseu pana la disparitie). Aceasta mentalitate duce la un proces decizional plin de vicii si poate fi reprezentata prin graficul unor costuri imense; sunt costurile unor decizii inconstinte de abandonare a afacerii.

Vrem sa avem afaceri de succes… ?

About Author