ad-test-0
ad-test-2

Ce trebuie să știi când începi o afacere - interviu Lorand Soares Szasz

Lorand Soares-Szasz este Business coach, trainer, speaker și proprietar al Coaching4you, firma de consultanta in afaceri. Potrivit site-ului personal, până în acest moment Loránd a lucrat cu peste 50 de firme în programe de business coaching și mentoring a susținut peste 150 de traininguri în Vânzări, Fidelizare de Clienți, Marketing, Comunicare, Gestiunea Timpului, Gestiunea Financiară, Sisteme, Echipă, Motivare și Leadership; a organizat peste 80 de seminarii gratuite, fiind singurul trainer din România care a dăruit și dăruiește în mod gratuit peste 10 ore de training lunar; a ajutat peste 100 de persoane nevoiașe în cadrul seminarilor aproape gratuite, la care accesul se face pe bază de alimente, rechizite școlare și îmbrăcăminte, care ulterior sunt donate. S-a format ca trainer in Portugalia, unde a fost manager de dezvoltare în cadrul celei mai mari firme de business coaching din lume.”Mă miră cei care termină facultatea și nu mai merg niciodată la traininguri, seminarii și nu mai citesc. E ca și cum ți-ai cumpara o mașină, ai pune benzină odată și te-ai aștepta să meargă până mori... E imposibil! În dezvoltarea ta personală e la fel, trebuie să alimentezi tot timpul!”, spune Lorand. Interviu in exclusivitate acordat BusinessAge pentru sectiunea Start-up special.

BusinessAge: Ce fel de afaceri merg in aceasta perioada? Care considerati ca sunt domeniile spre care ar trebui indreptate investitiile in 2013?
Lorand Soares-Szasz :Este destul de periculos sa dau un răspuns clar la această întrebare. Din experiența mea de până acum afacerile care „merg” sunt cele care sunt făcute cum trebuie. Adică omul de afaceri sau antreprenorul are cunoștințe antreprenoriale, în vânzări, marketing, resurse umane și noțiuni financiare, sau are parteneri care au aceste cunoștințe.
Probabil că domenile cu cel mai mare potețial în viitor sunt business-urile on-line, cele din domeniul energetic și desigur cele educaționale, dar și în aceste domenii avem firme care se dezvoltă fantastic și altele care de abia supraviețuiesc. Ce face diferența la sfârșitul zilei nu este domeniul în care activezi ci mai de grabă cum activezi!
Recomandarea mea persoanală ar fi să alegeți domenii care vă pasionează.

B.A.: Ce trebuie neaparat sa ia in considerare o persoana care se hotaraste sa inceapa un business?
L.S.S: Să răspundă la câteva întrebări:
1. Am cunoștințe necesare pentru a începe?
2. Am partenerii potriviți (asociați, contabil, avocat, etc….)?
3. Sunt dispus să nu mă dau bătut după primele dezamăgiri și am resurse necesare să merg mai departe?
4. Vin cu ceva nou/diferit pe piață?
5. Care este oferta mea de valoare pentru piață?
6. Care este problema pe care o rezolvă produsul/serviciul meu?
7. Am viziunea foarte clar definită (de ce fac acest business, unde doresc să ajung, etc…)?
8. Îmi place?
9. E monetizabil?
10. Am fost la seminarile lui Lorand? :) (glumesc) B.A.: In lipsa unei finantari generoase, ce poate face un antreprenor pentru a incepe si apoi a sustine o afacere de succes?
L.S.S.: O inițiativă antreprenorială nu necesită o finanțare „generoasă”. Probabil că, și spun probabil pentru că nu am statistică oficială, peste 90% din firmele care încep o facă cu o investiție foarte mică. Mai apoi pe măsură ce încasează primele sume reinvestesc totul în afacerea ca să o poată dezvolta.
Dacă totuși nu ai resurse financiare la îndemână, o metodă recomandată ar fi barterul (trocul). De exemplu, te duci la o firmă de web design și le oferi servicile sau produsele tale în schimbul servicilor lor.

B.A.: Cum trebuie sa se pregateasca pentru eventualele situatii de criza astfel incat sa le observe la timp si sa le minimalizeze efectele?
L.S.S.: Nu îmi place să gândesc în acești termeni. Dacă te pregătești pentru situații de criză cu siguranță că ai să le întâmpini. Eu prefer să ma concentrez pe „cum să duc firma mea la cel mai înalt nivel”. Dar totuși o metodă bună de a știi cum să reactionezi în momente mai puțin bune este să înveți de la alții. Este mult mai ieftin să înveți din greșelile altora. B.A.: De la un bun profesionist, la un bun manager e doar un pas. Sau nu neaparat?
L.S.S.: Da. Dacă acel pas înseamnă ani de acumulare de cunoștințe și skills-uri manageriale. :) Răspunsul corect defapt este „nu”. Am cunoscut foarte multe (extrem de multe) persoane profesioniste dar care nu știu să se vândă și să transforme pasiunea lor în business.
Recomandarea mea ar fi dacă ești bun la IT (programare) atunci ar trebui să faci un parteneriat cu o persoană care este buna la management (business/dezvoltare/vânzări/marketing) și în acest fel vă completați. A doua metodă ar fi să înveți, dar evident că o să ia mai mult timp.

B.A.: Din experienta dumneavoastra, care sunt cele mai eficiente metode de a atrage clientii?
L.S.S.: Nu pot să răspund la această întrebare pentru că vorbim la general. La o firmă de IT anumite strategii sunt mai potrivite, la o firmă de curățenie sunt altele și tot așa.
Ce vă recomand însă este să luați mai multe strategii (zece dacă se poate) și testați și măsurați fiecare campanie. Vedeți câți clienți vin din fiecare campanie și la sfârșit trageți linia și vedeți care este strategia în care costul de achiziție pe client este cel mai mic și valoarea adusă este cea mai mare. De exemplu, dacă fac o campanie de google adwords în care investesc 100 de euro și care îmi aduce 10 clienți care fac cumpărături de 1500 de euro în total, înseamnă că un client m-a costat 10 euro și mi-a adus 150 de euro. Faci acest lucru cu fiecare campanie și vezi care este cea mai eficientă.

B.A.: Ce face concret un business coach si de ce avem nevoie de el?
L.S.S.: Un business coach este ca și un antrenor sportiv. Îl ajută pe „sportiv” (proprietar de afacere) să fie mai performant. Împreună cu proprietarul afacerii lucrăm în ședințe (antrenamente) săptămânale în care analizăm și îmbunătățim fiecare aspect din firmă: vânzări, marketing, finanțe, resurse umane, sisteme, comunicare și planificare strategică. Îl învăț să se focuseze pe joc (business) și să nu scape din vedere lucruri simple, dar care fac diferența. Stând pe margine, neimplicat în „joc” (afacere) sunt detaştat emoțional și pot să am o imagine de ansamblu asupra afacerii. Reușesc astfel să văd acele aspecte pe care proprietarul le scapă din vedere datorită faptului că e prea implicat în afacerea pe care o conduce.
De ce ai nevoie de un coach? Pentru că orice persoană care face performanță în orice domeniu are un antrenor.
B.A.: V-ati format ca businesscoach in strainatate. In ce masura cunostintele dobandite peste hotare se potrivesc realitatilor din Romania. Cum le-ati adaptat?
L.S.S.: Orice informație acumulată în străinătate trebuie adaptată la piața din România. Sunt anumite aspecte care sunt 100% identice cu piața occidentală, altele nu. De aceea am testat și am măsurat ca să vă ce merge și ce nu merge în România.

B.A.: Daca ar fi sa enuntati o reteta general valabila pentru succes in afaceri, care se aplica in orice parte a lumii si indiferent de tipul de business, care ar fi aceea?
L.S.S.: Dacă ar exista o rețetă general valabilă pentru succes în afaceri aș fi multimilionar deja. :)
Ce pot să spun însă e că nu am văzut lucru rău ieșind din multă muncă și pasiune. Orice faci să dai 100% și să o faci din toata inima.

About Author

Ioana Amăriuței Popa's picture
Ioana Amăriuței Popa
Fost jurnalist cu peste 10 ani experienta in presa scrisa si audio, Ioana Amariutei Popa este in prezent specialist in comunicare si isi imparte timpul intre pasiunile sale branding, social media si publicitate.
ad-test-3